Super, Volvo

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2007-11-15

Svenskarna köar efter V70 med spritmotor

Saab var snabbt ute med etanolmotorer och blev Sveriges vanligaste miljöbil. Men när jätten Volvo vaknar till lär topplistan få en ny etta.

I går fick vi provköra den nya bilen för första gången och under körningen i skogarna öster om Göteborg låg förbrukningen runt 1,3 liter.

Den nya etanolmotorn är den klenaste av alla V 70-versioner och steget till 163-hästarsdieseln, som är nästa större motor, är långt.

Trist surrig

Etanolmotorn får ett ansträngt ljud när den belastas, och femman är definitivt inte någon omkörningsväxel, knappt ens fyran.

Och det trots en utväxling som gör motorn trist surrig i landsvägsfart på den femte och högsta växeln.

Men med en miljöbil från Volvo följer det med en kurs i snålkörning och där pratas det om att hålla hastighetsgränserna, köra lugnt och med jämn hastighet. Självklarheter kan tyckas, men med rätt inställning till miljön och bränsleförbrukningen blir trots allt nya etanol-Volvon riktigt trivsam.

Efter en stund kommer man in i en lugn lunk, harmonisk och avslappande. Och då slutar faktiskt motorn att råma.

Och förbrukningen sjunker.

V 70 2,0F, som den heter officiellt, kostar 260 900 kronor. Nästan precis en kvarts miljon med miljörabatten på 10 000 kronor. Det är fritt fram genom Stockholms biltullar, många städer har gratis parkering och tjänstebilsföraren har 20 procents rabatt på förmånsvärdet.

Motorvärmare

Och som vanligt på etanolbilar är motorvärmare standard, för att kunna starta på vintern.

Volvo räknar med att nykomlingen ska stå för 10 000 av de 25 000 V 70 som säljs i Sverige varje år.

Leveranserna börjar efter nyår och kunderna står i kö. 1 500 personer har redan beställt bil.

Fakta

GÖTEBORG. Äntligen får Sveriges populäraste bil, Volvo V 70, en etanolmotor.

145 hk räcker. Förbrukning på 1,2 liter milen duger.

Priset, precis en kvarts miljon kronor med miljörabatten avdragen, känns nästan lågt.

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln