Trollhättans chans: sportiga familjebilar

Uppdaterad 2018-06-28 | Publicerad 2010-02-03

Så kan Saab överleva

Vadan och varthän? Vad är Saab? Vad var Saab? Och vart måste Saab styra för att komma i rätt?

Saab fick snabbt rykte om att vara annorlunda. Framhjulsdrift när nästan alla andra drev med bakhjulen. Löjligt liten motor, som på något märkligt sätt fick sanslös fart på bilen. Men det hängde ju inte på motorns effekt utan på bilens köregenskaper och aerodynamik. Ingenjörerna i Trollhättan var långt före sin tid.

Sen kom General Motors och försökte göra Saab till en Opel. Men Saab hade redan skapat något som inte gick att utplåna. En vi-känsla, ”det är vi mot världen”. Ägarna bet ihop och stod ut. Och väntade på bättre tider.

När GM skulle slå igen i Trollhättan öppnade entusiasterna munnen i en gemensam och högljudd protest. Och nu är Saab räddat. Men hur ska Saab i framtiden kunna sticka ut i mängden?

Hur ska Saab få köparna tillbaka?

De närmaste åren är redan inmutade på grund av beslut hos GM. Nya 9-5 ska byggas de närmaste sju,

åtta åren och stadsjeepen 9-4X lika länge. Ingen av bilarna är hundra procent Saab – som entusiasterna vill ha märket – men de kan fungera. Trollhättan har fått ordning på General Motors bilar tidigare.

Det som talar för de båda nykomlingarna är formgivningen. Båda två ser riktigt bra ut. De är stilrena, sparsmakade och med egen identitet. Det räcker långt.

Men Spyker måste dra Saab tillbaka till rötterna, och då är Alfa Romeo en bra jämförelse. Märket står tydligt för sportiga kör­egenskaper och en egen formgivning – trots att basen är Fiat.

Trollhättans chans är att bygga sportiga familjebilar med små, snåla motorer.

Men Saab kan varken utveckla egna motorer eller bilar från grunden. Det måste bli samarbeten med andra tillverkare och underleverantörer men Trollhättan kan ändå ge bilarna en egen identitet. Bottenplattan kan vara italiensk och motorn fransk eller tysk, men bilen ändå en äkta Saab.

Det handlar om att släppa loss kreativiteten och lita på magkänslan. Trollhättan kan!

Men det där snacket de senaste veckorna om att Saab måste höja priset på bilarna fungerar inte. Som vanligt gäller att först skapa en efterfrågan och sen börja ta betalt.

Då kan det bli riktigt bra.

Följ ämnen i artikeln