Landrover Discovery – dyr mångkonstnär

Foto: Eric Lund
MOTOR

Land Rover Discovery har lanserats i ett nytt och mjukare formgivet utförande.

Kvar finns goda innerutrymmen, mångsidiga egenskaper och tilltagen prislapp.

Nytt är lättviktskonstruktion och moderna, elektroniska finesser.

Hur är världens bästa bil funtad? Är den snabb? Rymlig? Med mini­mal miljöpåverkan? Underreds­behandlad även på ovansidan (som författaren P C Jersild före­slog en gång)? Somliga anser kanske att den bästa bilen är den som blivit ersatt med kollektiv­trafik och paketcyklar.

En definition skulle kunna vara en bil som klarar att utföra många skiftande uppdrag. Ju fler situationer ett fordon kan be­mästra, desto större överseende kan vi ha med eventuella brister. Eller?

Schweizisk armékniv

En sak är i alla fall säker: om det är en schweizisk armékniv på hjul som efterfrågas hamnar stora suv­bilar nära idealet. Dessa bilar är på gott och ont mångkonst­närer och det insåg kanske engel­ska Land Rover redan 1948 när företagets första modell lanse­rades. En tämligen enkel men robust, högbyggd bil med ena­stående kapacitet att ta sig fram i oländig terräng.

Eller också kom insikten i slu­tet av 1960­talet när Land Rovers nästa modell skisserades. Den började säljas 1970 och heter Range Rover – en terrängbil i mer civiliserat utförande och med samma komfort som i en vanlig personbil.

”Mellanvägen” heter Discovery

Den tredje modellen kom 1989 och skulle överbrygga de två ytterligheterna, efter­som Range Rover med åren alltmer bli­vit en utpräglad lyxbil med fyrhjulsdrift och hög markfrigång.

”Mellanvägen” se­dan 1989 heter Land Rover Discovery och är att likna vid en vat­tentät och grovmönst­rad vandringskänga som sam tidigt är smidig nog att bäras i vardagslag. För sanningen att säga är det nog ganska få Land Rover­ köpare som verkligen nytt­jar kapaciteten för terräng­körning.

Aura av äventyrlighet

Foto: Eric Lund
Flexibilitet är bilens främsta fördel. Sex vuxna, en hund och lite bagage kan färdas samtidigt.

De flesta som köper en stor suv gör det antagligen för att få goda innerutrymmen, bra över­blick (tack vare hög körställning), för att slippa bekymra sig över oplogade vintervägar och – inte minst – få en liten aura av även­tyrlighet.

Terrängegenskaperna är knap­past prioriterade för flertalet köp­are och därför är många stora suv­bilar inte bättre på att klättra eller ta sig fram än vilken fyrhjuls­ driven personbil som helst. Det gäller exem­pelvis populära Volvo XC90.

Generation fem

Under våren 2017 kom Land Rover Discovery i ett helt nykonstruerat utförande (generation fem sedan 1989). Det är troligt att nya Discovery och Volvo XC90 kom­mer att slåss om sam­ma målgrupp. De är nästan på centimetern lika långa, breda och höga. Men Volvo har längre avstånd mellan hjulaxlarna, vilket bidrar till att passagerarutrymmet upplevs mer spatiöst i den svenska bilen.

Kräver snudd på gymnastiska färdigheter

Med upp till sju sittplatser har suv:arna tagit över rollen från minibussarna, som hade sin storhetstid i slutet av 1990­-talet med modeller som Chrysler Grand Voyager och Volkswagen Sharan i täten.

Lastslukare av rang

Foto: Eric Lund
Utan den tredje sätesraden blir lastutrymmet gigantiskt.

Provbilen är sjusitsig och de fem bakstolarna – i två sätesrader, tre platser i mit­ten och två längst bak – kan fällas undan elektriskt. Det sker med knappar i bagageutrymmet, på displayen vid förarplatsen eller via en app i telefonen. Det är således mycket enkelt att dispo­nera utrymmena efter behov. Med sju personer i bilen blir det knappt någon plats för bagage (258 liter), men med de båda bak­ersta stolarna fällda är Discovery i gengäld en lastslukare av rang (1 137 liter). Som mest kan bilen rymma närmare 2 500 liter bagage, men då finns bara plats för föra­ren och en passagerare.

Men minibussarna har en för­del: de är enklare att kliva i och ur. Att ta sig in till den bakersta sätes­raden i Discovery kräver snudd på gymnastiska färdigheter.

Avancerad fyrhjulsdrift

Provbilen är i ett utförande kallat ”First Edition” och har mycket tillvalsutrustning redan som standard (kostar 847 900 kronor med sexcylindrig motor, som minst kostar nya Discovery 523 900 kronor med basutrust­ning och fyra cylindrar). Luft­fjädringen gör inte bara att Discovery kan sänkas (för last­ning) och höjas (för terräng­körning) utan bidrar även till hög komfort. Faktiskt är det svårt att hitta fordon som är lika bekväma på långfärd. Till det bidrar även stolar med goda justerings­möjligheter och fin grundkomfort.

De flesta stora suv­bilar är fyrhjulsdrivna, men få har så avancerat drivsystem som Dis­covery. Kraftfördelningen, anti­spinnsystemet och differential­spärrarna (som motverkar att det hjul med minst fäste spinner bort motorns moment) kan justeras för en mängd uppdrag: körning i sand, lera, snö eller över stenar och klippor.

Kan bli dyr att äga

Foto: Eric Lund
Provbilen har en sexcylindrig dieselmotor – men den fyrcylindraiga modellen funkar också bra.

Motorn i provbilen är en tre liters V6­-motor med dieseldrift som ger 258 hästkrafter. Det är en ut­märkt drivkälla som erbjuder både brottarstark kraft och hög komfort. Men Discovery med fyra cylindrar är trots allt ett smartare och mer ekonomiskt val. Någon hybridversion har inte presenterats och om regeringens föreslagna nya skattesystem, bonus­-malus, blir verklighet kom­mer en dieseldriven bumling som denna bli ännu dyrare att äga.

Konkurrenter finns det för övrigt gott om utöver Volvo XC90: Mercedes­Benz har den ur­modiga men fantastiska G­wagen (i produktion sedan 1979) samt den modernare lyx­suven GLS, Toyota har Land Cruiser, Mit­subishi har Pajero och Jeep har Grand Cherokee.

I detta sällskap framstår Discovery som ett påkostat och modernt alternativ. Dyra att köpa och äga är de allihop.


FAKTA

LAND ROVER DISCOVERY

  • Grundpris: 847 900 kr.

  • Förbrukning: 7,2 liter /100 km.

  • Motor: 3,0-liters diesel, 6 cylindrar, turbo.

  • Kraftöverföring: 8-växlad automatlåda, fyrhjulsdrift.

  • Skatt: 5 170 kronor.

  • Max effekt: 258 hk vid 3 750 varv/min.

  • Max vridmoment: 600 Nm vid 1 750 – 2 250 varv/min.

  • Tjänstevikt: 2 585 kg.

  • Längd/bredd/höjd (i meter): 4,97/2,07/1,85.

  • 0-100 km/tim: 8,1 s.

  • Toppfart: 209 km/tim.


LAND ROVER DISCOVERY 3.0 TD6 FIRST EDITION

MOTOR/VÄXELLÅDA

Stor och stark dieselmotor är trivsamt och användbart, men står i miljöskamvrån för tillfället. Drivsystemet är mycket avancerat, Discovery har hög- och lågväxel, spärrbara differentialer och elektroniska hjälp medel för att bemästra olika typer av terräng.

EKONOMI/MILJÖ

Det går att köpa en Discovery för strax över halv miljonen, men flertalet exemplar lär säljas i mer påkostade utföranden. Driftskostnaderna blir mycket höga. Miljöhänsyn är inte bilens starka kort. Om man inte väger in dess många användningsområden och fordonets breda kompetens förstås.

KÖREGENSKAPER

Lättkörd och förvånansvärt smidig, men ändå bängligare att hantera i stadstrafik och trånga utrymmen än exempelvis Volvo XC90. Komforten vid landsvägskörning är enastående.

SÄKERHET

Discovery riskerar att vara elak mot mindre bilar i kollisioner (stor, tung och hög). Men för de som färdas i bilen är det en säker trans-port, poängen hos krocktestinstitutet Euro NCAP blev nästan lika höga som för Volvo XC90.

HELHET

Det är lätt att peka finger åt bilar som Land Rover Discovery: stora och resurs krävande på alla sätt. Samtidigt är det en imponerande mångsidighet som bjuds den som har råd. Bruksvärdet är mycket högt.