Skillnad på Rom och Gimo

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2007-03-19

Det är inte alltid lätt i det här yrket. Innan jag kom till Bil jobbade jag på sporten och tyckte att det där med att vara bilreporter, det var nog livet på en pinne det. Nu vet jag bättre. För det första har man aldrig tid att undersöka kultur- och nattliv på resorna. De är minutiöst planerade för så mycket bilkörning och så mycket information som möjligt.

För det andra, och det är betydligt mer intressant, kan man inte alltid lita på bilarna, omgivningen eller ens sig själv. För ett par, tre månader sedan åkte jag till Rom för att provköra Kias nya golfklassare Ceed. Vi körde runt 30 mil på både krokiga landsvägar och i hög fart på autostradan. Bilen kändes bra, den gav ett trevligt intryck och hela gruppen svenska biljournalister hyllade koreanernas första bil som gjorts enbart för Europa.

Vi bodde flott, åt gott och fick till och med en present av det koreanska huvudkontoret. På hotellrummet låg nämligen en mobiltelefon tillsammans med informationsfoldern. Dessvärre för min fru (som garanterat skulle snott telefonen av mig så fort jag kom hem) tillåter varken de journalistiska etiska reglerna eller mitt eget samvete mutor, så den gav jag tillbaka.

Allt detta bidrog till en trevlig resa, och bilen fick gott om beröm i alla tidningar, också i denna – av mig.

Så i slutet av februari tog Robert Collin ut bilen för ett test (du kunde läsa det i förra numret, eller nu på aftonbladet.se). Efter ett par dagar i Ceed kom Robert upp på redaktionen med en bekymrad min. Bilen betedde sig besynnerligt i undanmanövrar, den lät för mycket och esp-systemet funkade inte alls.

Vi åkte drygt 30 mil på både torr asfalt och isiga vägar vid Gimo i Upplandoch det vara bara för mig att hålla med. Bilen sladdade ordentligt, bakvagnen kändes felbyggd och vägljudet slog mot trumhinnorna.

Jag kände mig lurad. Men så är det att vara biljournalist. Bilar som fungerar utmärkt på släta sydeuropeiska vägar funkar inte alltid lika fint på vinterväg och bullrig, grov svensk asfalt.

Summa summarum är att också vi ibland blir lite lurade, men det värsta vore ändå om vi inte hade mod nog att erkänna misstaget och ge bilarna högt betyg bara för att försvara våra egna svagheter.

Jonas Bladh, tf redaktör

Följ ämnen i artikeln