Rond 1: Att äga

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2004-11-15

"Andrahands- värdet står sig bra och ägande- kostnaderna är låga"

Trots några år på nacken är Volvo V70 och Saab 9-5 kombi dyra bilar. Men risken att bli ruinerad på begagnatköpet är ändå liten. Andrahandsvärdet står sig bra och ägandekostnaderna är låga.

En tre, fyra år gammal Saab 9-5 och Volvo V70 lyckas med det få andra märken gör - att ha nybilskänslan kvar. Längst står sig nog Volvon, men Saab är härligt egocentrisk och har kultpotential.

Vi svenskar är ett kombiälskande folk och allra mest älskar vi Volvo och Saabs stora herrgårdsvagnar. Trots ett enormt utbud av bilar på marknaden, står andrahandsvärdet högt. Det gäller allra mest Volvo V70 som sällan sjunker mer än femton procent de första tre åren. Saabkombin har en fördelaktigare utveckling för dig som begagnatspekulant och har sjunkit i pris något snabbare. De billigaste privata salubilarna av första årsmodellen 1999 går att hitta från cirka 120 000 kronor. Fynd står även att finna för den som kan tänka sig en V70 med många mil på mätaren. Att köpa en sådan behöver inte innebära någon risk, bara den fått regelbunden service.

Extra utrustningen ett plus

Jämför man nypriset för de billigaste modellerna var Saab 9-5 några tusenlappar dyrare. Men Volvon var klent utrustad och de flesta kunder valde ett eller flera kostsamma utrustningspaket till sina bilar. Denna utrustning behöver du som andreägare inte betala lika mycket för.

Billigaste modellen av 9-5 kombi är standardmotorn på 2,0 liter och

150 hk, medan den något starkare 2,3-motorn med 170 hk är cirka 10000 kr dyrare som begagnad. Den mer ovanliga 3,0 V6 är inte dyrare i inköp, men att tanka. Sportkombin Aero med 230 hk är eftertraktad och ligger åtminstone 30 000 kronor över standardbilen.

Mellan Volvons 140 respektive 170-hästarsmotor skiljer inte mycket i pris. Prestanda är också likvärdiga, så vilken du väljer spelar mindre roll. Billigaste bilarna från år 2000 finner du för omkring 160 000 kronor.

Med Volvo- och Saabverkstäder i var och varannan byhåla är det aldrig långt till service och reservdelar. Reservdelarna är i genomsnitt lite dyrare till Volvo medan servicekostnaderna är något högre för Saab. Båda modellerna är relativt bekymmersfria att äga och allvarliga fel är sällsynta. Fast brister existerar självfallet, läs mer om vanliga fel på sidan 36-37.

Sett till bränsleförbrukningen kommer man något billigare undan med Volvon. Den mindre 140-hästaren drar 0,86 liter per mil vid blandad körning. Saab 9-5 kombi går att köra nästan lika snålt, men då krävs en försiktig högerfot så att inte förbrukningen går över litern per mil.

Ägarkostnaden beräknad med Konsumentverkets bilkalkyl i vilken värdeminskning, skatt, besiktning, försäkring, bränsle, reparationer och service ingår, ger vid handen att kostnaden för en Saab 9-5 2,0 är 33 kr/mil. Motsvarande kostnad för Volvo V70 2,4 är 35 kr/mil. Konsumentverket utgår ifrån att bilen behålls i tre år och körs 1500 mil per år.

Ekonomimatchen går trots en högre bränsleförbrukning till Saab 9-5, som har ett betydligt lägre begagnatpris och samtidigt högre utrustningsstandard jämfört med Volvo V70.

David Lilja (bil@aftpnbladet.se)

Följ ämnen i artikeln