Nu chockhöjs bilförsäkringen

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2002-09-25

... men Per lyckades sänka premien med 1 265 kronor

Per Edströms Ford Mondeo årsmodell 2000 skulle kosta 5853 kronor att halvförsäkra (vagnskadegarantin kvar) i Folksam. Det tyckte han var alldeles för mycket. Då tog han i stället kontakt med Dial och tecknade en Fordförsäkring för 4588 kronor - och tjänade 1265 kronor bara genom att ringa några telefonsamtal.

Försäkringsbolagen chockhöjer sina bilförsäkringspremier.

För Per Edström i Stockholm gick premien upp med över tjugo procent.

- Det finns de som råkat ännu värre ut, säger Mats Sjögren på Konsumenternas försäkringsbyrå.

Försäkringsbolagen genomförde omfattande premiehöjningar så sent som i våras, ändå tvingas man göra nya höjningar i höst.

Det är inga små höjningar det handlar om. Mellan 10 och 30 procent, visar Aftonbladets rundringning till de största bolagen. För enskilda bilägare kan ökningen bli ännu högre.

Flera hundra procent

Har man riktigt otur och har "fel" bil och bor på "fel" ort kan det röra sig om flera hundra procents höjning.

Trygg-Hansa, ett av de bolag som drabbats allra hårdast av ökade kostnader, har kallat till pressträff i morgon för att informera om att man tänker höja sina bilpremier.

Per Fornander som är privatmarknadschef bekräftar att det är höjningar på gång, men vill inte säga hur mycket.

Enligt vad Aftonbladet erfar handlar det om minst lika mycket som övriga bolag, kanske mera.

Orsaken till försäkringsbolagens rekordhöjningar är att personskadorna som täcks av trafikförsäkringen blivit allt dyrare. Branschen uppger förluster på mellan 3 och 5 miljarder kronor varje år på grund av personskadorna.

Har väntat för länge

Det har också blivit dyrare att reparera en bil som krockat.

En medelskada ligger i dag på mellan 10 000 och 25 000 kronor, jämfört med "bara" 7 000-8 000 kronor för några år sedan.

Mats Sjögren är mycket besviken på bolagens sätt att handskas med sina premier.

- I stället för att hålla en jämn nivå väntar man tills läget blir akut. Då tvingas man till chockavgifter för att få affärerna att gå ihop.

- Jag förstår om folk reagerar med bestörtning. Det finns massor av exempel på stackars bilägare som fått sina försäkringar mångdubblade över en natt.

Numera har det stor betydelse var man bor, vilken bil man äger och hur gammal man är.

Att äga en stor och udda bil (=dyra reparationer) kan kosta mycket, om man har den försäkrad i fel bolag.

Bolagen vill bara ha lönsamma kunder.

Det kan skilja tusenlappar på priset

Så mycket kostar det för en 40-årig man att försäkra två av Sveriges vanligaste bilmodeller. I det ena fallet bor mannen i Stockholm, i det andra i Enköping. Exemplet gäller helförsäkring hos Susab, självrisk 3 000 kronor och fri körsträcka. Susab införde ett nytt premiesättingssystem den 1 april.

Stora förluster och ökade personskador höjer priset på försäkringen

Sven-Anders Eriksson

Följ ämnen i artikeln