Han gasar på - på macken

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-08-24

Robert Collin testar vätgasbilen

Full tank - två kilo Robert Collin tankar vätgas i norska Stavanger. Pumpen ser ut som en vanlig bensinpump, men eftersom det är gas och inte vätska i slangen måste pumphandtaget kopplas lufttätt mot bilen.

STAVANGER

Vätgas utpekas som framtidens bilbränsle - som ska rädda oss från växthuseffekt och farliga avgaser.

I går öppnade Nordens första vätgasmack i den norska oljemetropolen Stavanger.

Aftonbladet har provtankat.

Vätgas-Mazdan kommer direkt från Japan, det finns bara tre likadana i världen. Och pumpen i Stavanger har bara fyra bilar som kunder - men om 50 år går kanske varannan bil på vätgas.

Kilopriset vid pumpen är tio norska kronor, ungefär detsamma som literpriset för bensin, men det är ett introduktionspris som inte har någonting med det verkliga produktionspriset att göra.

Macken i Stavanger finns där bara för att visa en glimt in i framtiden, när vätgas blir ett viktigt alternativ och så småningom, kanske, helt ersätter bensin och diesel.

Fyra bilar i stan

Pumpen har bara fyra bilar som kunder. Bensinbolaget och Stavanger kommun leasar var sina två Toyota Prius konverterade till vätgas.

Den Mazda RX8 som jag själv provkörde kom raka vägen från Japan, där det inte heller dräller av vätgasbilar. Där finns ytterligare tre Mazda, några andra japanska vätgasbilar, och en enda mack.

Vätgaspumpen på Statoilmacken i Stavanger ser ut som vilken bensinpump som helst.

Men eftersom man tankar gas under högt tryck, måste pumphandtaget kopplas tätt till bilen.

Mängden vätgas är graderad i kilo och jag får inte ens in två kg av den lätta gasen förrän tanken är full.

Slöare än bensin

Hur är det då att köra med vätgas?

Som vanligt, men slöare. Med bensindrift har RX8 210 hästkrafter, när jag kopplar om till vätgas sjunker effekten till hälften.

Om 50 år är kanske 50 procent av alla bilar vätgasdrivna, spår Akihiro Kashiwagi, chef för Mazdas vätgasprojekt.

Men oljan räcker nog i 200 år till, och lär förbli det viktigaste drivmedlet många år än, tror han.

Rent - men väldigt dyrt

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln