Da capo, Peugeot

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2004-01-24

Peugeot 205 GTi är en klassisk liten busbil.

Nu verkar Peugeot ha gjort om tricket. Fast 206 RC är både snyggare och snabbare.

Häng med på en provtur.

Peugeot 205 GTi har alltid haft en speciell plats i hjärtat hos alla som älskar småväxta, vildsinta körmaskiner. Men senare inkarnationer av Peugeots minstingar har varit avslagna.

Därför är nyheten om 180-hästarsversionen av 206 RC extra välkommen.

Fast 180 hästar är inte nåt märkvärdigt i klassen längre. Det finns ett gäng Ford-, Honda-, Seat- och Volkswagenbilar som matchar och överträffar det.

Ilsken oljetempmätare

Men ingen av dessa är lika liten och lätt som 206 RC. När man tar plats i den blänkande blå besten är det inget snack om dess inriktning.

Här finns rejält skålade sportstolar, en liten, fet läderratt och växelspaksknopp samt pedaler i aluminium. Dessutom stirrar en oljetempmätare ilsket på föraren och man inser att det är allvar.

Bilar som 206 RC tillhör de allra snabbaste överhuvudtaget när det gäller körning på vanliga vägar.

Inga hästkrafter i världen rår på de fördelar som små yttermått, låg vikt och kvicka reaktioner ger.

Mästare i grenen är utan tvekan Renault Clio 172. En annan och vildare, om än inte lika sofistikerad, konkurrent är Honda Civic Type-R.

Tyvärr står det ganska snabbt klart att nya 206 RC inte är någon verklig match för dessa busbilar.

Visst funkar den bra. Den är kanonsnabb och har ett fantastiskt väggrepp men det brister lite i närvaron.

En plutteliten busbil med hela 180 hästar förväntas vara vild.

Men detta är ett visserligen kraftigt, men ändå tamt lejon.

206 RC saknar den nerv som gamla 205 GTi hade.

Möjligen beror bristen på den lätt konservativa chassisättningen. När väggreppet tar slut är det bara understyrning som gäller.

206 RC är alltså mer av en snabb långdistansare.

Inte en explosiv sprinter.

Peugeot 206 RC

Anrew Frankel (-), Robert Petersson (-)

Följ ämnen i artikeln