Amerikansk press gillar trimmade S60-värstingen

Uppdaterad 2011-08-29 | Publicerad 2011-08-25

Nyligen arrangerade Volvo Cars of North America en testkörning av Volvo S60 T6 AWD R-Design i Napa Valley, Kalifornien. Cirka 60 amerikanska och kanadensiska journalister körde över 35 mil och flera av dem har redan publicerat sina intryck.

Polestars effektoptimerade T6-motor med 325 hästkrafter ger den starkaste Volvo som du någonsin kunnat köpa hos svenska återförsäljare. Nu erbjuder Volvo Cars of North America regionens bilköpare 2012 års S60 R-Design – och XC60 R-Design med den effektoptimerade T6-motorn.

Volvo i USA bjöd in cirka 60 amerikanska och kanadensiska journalister till testkörning av Volvo S60 T6 AWD R-Design i Napa Valley, Kalifornien. Lanseringen av S60 med R-Design i Nordamerika var ett viktigt steg i att etablera modellen som en sann sportsedan i medias ögon – och provkörningen i Napa Valley var en framgång.

Däckbyte, bärgning, flyg och boende. Så får du kostnadsfri hjälp dygnet runt.

Uppskattad prestanda 

– Av utlåtandena att döma så uppskattade journalisterna den här prestandaökningen, säger James Hope från Produktkommunikation på Volvo Cars of North America.

"På vägarna i Napa Valleys dalgångar i Kalifornien är S60 R-Design lika följsam som regionens kända vino", skriver Car and Driver efter att skribenten testat Volvon.

Den totalt 35 mil långa färden gick längs Napa Valleys kullar, berömda för sina vinodlingar. Och innan dagen var slut fick journalisterna testa att pressa bilarna lite utöver det vanliga på Thunderhill Raceway Park.

– Genom att köra R-Designbilarna på banan kunde journalisterna ganska tryggt utforska bilens gränser i en kontrollerad miljö. Eftersom de visste att de skulle köra på bana behövde de inte pressa bilarna på de allmänna vägarna, vilket gjorde övningen mycket säkrare för samtliga inblandade, säger James Hope.

Hyllad av svenska journalister

Den effektoptimerade T6-motorn har även hyllats hemma i Sverige. Hans Hedberg, Teknikens Världs testchef, förvånades över hur rask Volvo S60:n kändes. Han klockade 0-100 km/h på 5,9 sekunder. Hedberg poängterade att detta nästan är jämförbart med Audis S-version av A4. Testchefen anser att den optimerade Volvons kommer bli närmaste konkurrent till Audi S4.

– Effekt och prestanda är jämförbara men Volvo tar hem prisronden utan besvär. En S60 T6 AWD kostar i grundutförande 395 000 kronor och Polestar-trimmet kostar endast 8 900 kronor extra. En S4 får man inte för under 500 000 kronor. S4 är visserligen riktigt rapp och snabb men S60 Polestar är faktiskt inte långt efter, säger Hans Hedberg till Teknikens Värld.

Kolla – här är mobil-appen som fjärrstyr din bil.

Valuta för pengarna

Han anser att Polestars trim ger mycket ”bang for the buck” – och att 8 900 kronor är väl investerade pengar för en vässad Volvo S60. Polestar har tagit bensinsexan från 304 hk och 440 Nm – till 325 hk och 480 Nm. Trots fler hästkrafter och ett större vridmoment påverkas inte den certifierade bränsleförbrukningen, eller utsläpp. Effektoptimeringen kan enkelt eftermonteras på alla Volvobilar med den nya 304 hästars T6-motorn. Polestars effektoptimeringar ger högre prestanda, med bibehållna originalgarantier.

Testa här – bygg din egen drömbil.

Volvo