Saab 9000 - stor och säker till litet pris

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2003-10-29

Begagnad nationalklenod granskas

Här är en stöttepelare du kan lita på när du ska köpa begagnad bil. Goda utrymmen och hög säkerhet talar för modellen medan typiska småfel talar emot. Aftonbladet har granskat en nationalklenod.

Halvkombin är populärast.

Bruksvärde

Saabs första stora bil är en trotjänare som för svenska förhållanden är närmast idealisk. Bilen har utmärkta vinteregenskaper, effektiv värme och sköna stolar. Utrymmena är generösa i både kupé och bagage vilket gör Saab 9000 till en mycket lämplig familjebil. Trots att modellen lanserades för snart tjugo år sedan känns den fortfarande modern.

Hållbarhet

Tidiga 9000 är ganska problemfyllda bilar med många typfel som exempelvis rost och motorproblem. Från början av 1990 förbättrades kvalitén och framför allt rostskyddet. De senare årsmodellerna blev riktigt bra bilar. Saabs motorer är slitstarka, men kontrollera noggrant 2,3-litersmotorn med diverse skrammel och läckage. Bilen är en över huvud taget stryktålig och relativt pålitlig bil. En 9000 tröttnar sällan före 30 000 mil.

Säkerhet

Krocksäkerheten är i toppklass fortfarande. Enligt Folksams statistik, baserad på verkliga olyckor, är Saab 9000 hela 50 procent säkrare än medelbilen.

Modellutbud

På vägarna rullar allt från rostiga 86:or till fullutrustade Aeromodeller av sena årgångar. Sedanversionen CD kom 1988. Med CS (1992) fick modellen spetsigare front och ny bakända. Utbudet av begbilar är mycket stort. Ekonomivalet blir en 9000i med katalysator från början av 90-talet, ett välskött exemplar ska inte kosta mer än 30 000 kronor. En ännu billigare 9000 av första årsmodellerna kan locka, men det kan också kräva dyra reparationer. Det driftsäkraste, men nyare och därmed dyrare, valet är 9000 CSE 2,0t från 97-98.

Köpläget

Det stora utbudet innebär ordentlig ruljans och ibland förmånliga priser.

Tyvärr övervärderas modellen av många bilförsäljare. Om du inte lyckas pruta, välj då en bil på privatmarknaden, prisskillnaden kan vara stor jämfört med vad som erbjuds i handeln. Prisbilden varierar stort mellan rostiga vrak och pedantskötta exemplar.

Saab 9000CS 1992

Se upp med...

David Lilja (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln