Här är nya 9-5

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-08-07

Saab visade skisser på 2008-modellen – lyxigare och större

Teckning: Saab

Nya Saab 9-5 som presenteras år 2008 blir större, lyxigare - och bakhjulsdriven.

Här är för första gången Saabs egna skisser på den nya bilen.

Bob Lutz, GM-chef.

Karaktären mejslas ut ännu hårdare, den tredelade grillen blir tydligare och hockeyklubban, den Saab-typiska sidolinjen, är kvar.

Det var vid presentationen av nya Saab 9-3 diesel i Hamburg förra veckan som skisserna på den kommande 9-5 plötsligt skymtade förbi.

De båda designskisserna visades bara ett par sekunder mellan andra bilder på dieselmotorer, cabbar och kraftdiagram och kommenterades överhuvudtaget inte.

De visades som en glimt in i framtiden och som för att bevisa att Saab tänker överleva krisen.

Designer frisk fläkt

Tyske bildesignern Michael Mauer drog in som en frisk fläkt på Saabs designavdelning och försvann lika plötsligt. Men under sin korta tid som designchef hann han formulera om Saabs designspråk.

Han sökte rötterna och fann de mest saabiska formerna hos gamlingen 92 och gamla 900.

Där fanns den tredelade grillen och "hockeyklubban", den karaktäristiska linjen längs sidorutorna.

Mauer ritade läckra konceptbilen 9X och mer verklighetsnära 9-3X som ju är förlagan till den 9-3 kombi som ska lanseras om ett år.

Ny designchef

När Mauer lämnade Saab i våras för chefsjobbet på Porsches designavdelning tog hans parhäst Anthony Lo tillfälligt över som bas på Saabs designstudio i Pixbo utanför Göteborg. Inom kort tillträder Bryan Nesbitt som ny designchef. Nesbitt kommer närmast från GM i Detroit, han var tidigare hos Chrysler där han ritade retrobilen PT Cruiser.

Formgivningen av nya 9-5 med kort överhäng fram är anpassad till General Motors nya bakhjulsdrivna plattform som kallas Zeta.

Zeta har konstruerats hos GM:s australiensiska märke Holden och beslut finns redan om att bygga en eller flera nya Holden på plattan, ett par Buick och en ersättare till Opel Omega.

USA kräver V8-motor

Hittills förnekar både GM och Saab att beslutet om att även bygga 9-5 hos Holden redan är fattat.

Nästa 9-5 skulle kunna tillverkas på nästa generation Epsilon-platta, alltså ersättaren till den plattform som nuvarande 9-3 byggs på.

I så fall kan bilen byggas i Trollhättan. Men om GM bestämmer sig för Zeta, och allt tyder på att beslutet redan är taget, kommer Trollhättan inte på fråga.

Då är det Australien(!), Michigan eller tyska Rüsselsheim där Opel håller till som gäller.

GM-chefen Bob Lutz säger till Aftonbladet att Epsilon är en tänkbar grund, men att den har nackdelar.

- Nästa 9-5 kommer att växa en storlek och då är Epsilon på gränsen, den kanske inte riktigt räcker till. Det blir omöjligt med V8-motorer som nästa 9-5 borde ha för att kunna sälja bra i USA och framförallt blir bilarna som baseras på Epsilon framhjulsdrivna. En lyxbil i USA bör vara bakhjulsdriven.

"Blick in i framtiden"

Skisserna på nästa 9-5 är ritade på Zeta-plattan med extremt kort överhäng fram. Motorn ligger bakom framaxeln vilket ger bra viktfördelning i bilen och teoretiskt mycket bra köregenskaper.

- Kort överhäng fram ser snyggt och sportigt ut, och bäddar för fina köregenskaper, just vad en riktig Saab ska ha, säger Bob Lutz.

På Saab vill man inte kommentera skisserna med mer än att "de är en blick in i framtiden".

Mer konkreta designstudier finns redan klara och Bob Lutz har godkänt formerna som han fick titta på redan i höstas i form av halvmeterstora modeller.

Läs också:

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln