Dieselförbud sannolikt i Stockholm

Uppdaterad 2018-04-06 | Publicerad 2017-07-11

Fyra av tio svenskar vill införa förbud mot dieselbilar i svenska storstäder, enligt en mätning från Aftonbladet/Inizio.
Och mycket talar för någon form av förbud i Stockholm i framtiden.
– På vissa platser kommer man helt säkert inte kunna köra dieselbil, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).

Enligt en mätning från Aftonbladet/Inizio vill fyra av tio svenskar förbjuda dieselbilar i svenska storstäder. Lika många är motståndare till ett förbud.

Mycket talar för att förespråkarna blir bönhörda, åtminstone i Stockholm. Det säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).

”430 förtida dödsfall per år”

– Hade frågan bara ställts till stockholmare tror jag att mycket större andel skulle vilja ha ett förbud. Det är i storstäderna vi har problemen med kväveoxidutsläpp från dieselbilar. Idag har vi 430 förtida dödsfall i länet om året på grund av luftkvaliteten, säger han.

Redan idag kan kommuner porta vissa tunga fordonslag (lastbilar och bussar) ur stadskärnor för att förbättra luftkvaliteten. I framtiden kan förbudet utökas till att även gälla personbilar.

Nya miljözoner på gång

Regeringen behandlar just nu Transportstyrelsens förslag om nya miljözoner, som skulle kunna införas från år 2020.

I den föreslagna zon 2 skulle bara dieselbilar med Euro 6-klass (den senaste utsläppsnormen), och fordon som drivs med bensin, etanol eller gas och uppfyller kraven för Euro 5, släppas in.

I miljözon 3 skulle alla personbilar som inte drivs med el eller vätgas nekas.

– I Stockholm finns en samsyn över partigränserna att vi vill ha nya miljözoner. Jag är helt övertygad om att vi kommer att införa antingen zon 2, eller zon 3 på extra utsatta områden, säger Daniel Helldén.

Hur omfattande skulle zonerna kunna bli?

– För Gamla stan pratas det om zon 3. Zon 2 skulle kunna täcka antingen extra utsatta gator, stadsdelsvis, eller hela innerstan. Men jag är helt säker på att det kommer en begränsning, säger han.

Kommer man att kunna köra dieselbil i Stockholm om fem-tio år?

– Det kan man inte vara säker på. På vissa platser kommer man helt säkert inte kunna göra det. Samtidigt kommer elbilsmarknaden få en rejäl skjuts, och kollektivtrafiken vara bättre.

”Tror inte på totalförbud”

Aftonbladets motorexpert Robert Collin tror däremot att dieselbilar kommer att rulla på Stockholms gator även i framtiden.

– Det tror jag absolut. Jag tror inte på något totalförbud. Däremot kan jag tänka mig tillfälliga förbud som i Oslo och Peking, som börjar gälla när luften är riktigt förorenad, säger han.

Han bedömer att omställningen från diesel och bensin till el och hybrider kommer att gå betydligt långsammare än politikerna hoppas.

– Hittills i år är runt fyra procent av alla nyköpta bilar eldrivna eller laddhybrider. Om tio år kanske det är 30 procent. Fortare än så går det inte, säger Robert Collin.