807 en långfärdskamrat

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2003-06-03

En minibuss som känns som en personbil

Peugeot 807 är bättre än 806 i allt utom utrymmen. Är alla sju stolarna på plats känns det trångt.

Nya familjebussen Peugeot 807 är här.

Större utanpå, känns mindre inuti.

Och den har blivit smartare.

Hastighetsmätaren hittar du mitt i bilen. Det tar ett tag att vänja sig.

Jag hoppade från den gamla 806:an in i en helt ny Peugeot 807 V6 häromdagen. Skillnaden var milsvid, helt plötsligt kändes 806 lite antik.

Bakom ratten noterar man först hastighetsmätarens placering i mitten av bilen, något som inte förhöjer trafiksäkerheten och som också tar tid att vänja sig vid.

V6-motorn i kombination med automatlåda fungerar dock som en smekning.

Ända tills det är dags att tanka. Peugeot anger förbrukningen till 1,15 l/mil, lite väl mycket för en familjebil som annars känns helrätt.

Små utrymmen - trots allt

Komforten är utmärkt, bortsett från lite stötighet i låg fart. I landsvägstempo flyter man fram och ljudnivån inne i bilen stör inte alls.

Man kan konversera i vanlig samtalston under färd och både komfort- och bullermässigt känns Peugeot 807 som en lite större personbil och absolut inte som en buss.

Peugeot 807 är först och främst en väldigt gemytlig långfärdskamrat, med massor av smarta fack och mugghållare till alla åkande.

Men 807 känns märkligt nog mindre invändigt än 806. Det märks speciellt när man har alla sju stolarna på plats.

En vanlig papperskasse från närmaste matvarubutik har svårare att få plats bakom sista sätesraden, och ställer man 807 bredvid gamla 806 och öppnar bägge bakluckorna ter sig gamlingen faktiskt som klart mer funktionell.

Nya 807 är ändå bättre på allt annat än utrymmen.

Framför allt är komforten klart bättre.

Provkört

Peugeot 807 ST 3,0

Lika som bär under skalet

Citroën C8. Nästan identisk med Peugeot 807.

Peter Gunnars (-)

Följ ämnen i artikeln