Gröna bilister till attack mot Volvo

Publicerad 2015-02-23

Volvo hyllas – både för nya XC90 och sina nya reklamfilmer.

Men nu går Gröna bilister till attack mot en svenska stoltheten.

– XC90 laddhybrid drar lika mycket som en Volvo 740 på åttiotalet när bensinmotorn på 300 hästkrafter tar vid, skriver ordföranden Johanna Grant.

Johanna Grant, ordförande i Gröna bilister

Svensk-kinesiska biltillverkaren Volvo kan blicka tillbaka på ett framgångsrikt år med stigande försäljningssiffror, prisvinnande reklam med Zlatan och en lyckad lansering av nya Volvo XC90.

Men nu får bilmärket – och svenska staten – tuff kritik i en debattartikel på SVT av Gröna bilisters ordförande Johanna Grant.

Hon antyder i artikeln att Volvo genom skickligt lobbyarbete fått de svenska politikerna att ändra beskattningen och miljöbilsdefinitionen.

– Vem vill sticka kniven i moder Svea? Politikerna vill det uppenbarligen inte. Man anar Volvos hand bakom den märkliga miljöbilsdefinitionen som tillåter tunga bilar att släppa ut mer koldioxid än lätta. I valrörelsen övergav Alliansen löftet att införa bonus/malus-beskattning av nya bilar. Snåla nya bilar skulle inte längre gynnas på bekostnad av törstiga. Nu svävar även den röd-gröna regeringen på målet, skriver Johanna Grant.

”Spel för galleriet”

Hon menar att Volvos laddhybrider mest är ett spel för galleriet och utgör några få procent av försäljningen, och att tillverkaren valt bort satsningar på förnybart bränsle och att det inte rimmar med målet att Sveriges bilar ska vara fossilfria år 2030. Nya XC90 laddhybrid drar, enligt Gröna bilister, lika mycket som en gammal Volvo 740.

– Dessutom kommer man bara tre mil på el, i bästa fall fyra. Sedan tar bensinmotorn på över 300 hästkrafter vid. Då kommer den förmodligen dra nästan lika mycket som en Volvo 740 på åttiotalet. Volvo är en av mycket få biltillverkare som inte utvecklar en nollutsläppsbil. Volvo har också lagt ned satsningen på biogasbilar. De 254 gasbilar de sålde 2014 är efterkonverterade.

”En sorgesång över svenskt klimat”

Trots att Volvo Personvagnar går bättre än på många år är hon oroad över att den uteblivna satsningen på fossilfria bilar kan bli bilmärkets fall.

– Snarare än en vintersaga kan Volvos senaste reklamfilm visa sig bli en elegi över en förlorad vinter, en sorgesång över ett svenskt klimat och en svensk bilbyggare.

Aftonbladet Bil

Följ ämnen i artikeln