Här är första testfamiljen av Volvos självkörande bil

Uppdaterad 2018-06-07 | Publicerad 2017-12-12

I dag rullar de första testfamiljerna med självkörande bilar ut på Volvos vägar.
Paula Hain hoppades få en bil där hon kunde sova vid ratten på väg till morgonflyget.
– Om jag ska vara riktigt ärlig är jag mera uppmärksam nu än jag var i min egen bil, säger hon.

Nu har de två första familjerna fått varsin Volvo XC90. De ingår nämligen i Volvo Cars projekt Drive Me. Bilarna ser ut som vilken XC90 som helst men under huven finns det ytterligare teknik som gör att bilarna kan och bör köra själv på vissa sträckor.

En av de två familjerna som valts ut är familjen Hain i Göteborg.

Riktas mot pendlare

Projektet är unikt i Sverige och det första i sitt slag. De här två familjerna är de första utanför Volvo-familjen som får köra en självkörande bil på allmän väg. Tre familjer till ansluter efter nyår. Totalt ska 100 personer under fyra års tid involveras i projektet.

Än så länge består "självkörandet" av ett stöd till föraren. Bilen kan själv följa sin fil på motorväg, styra när filen svänger, och hålla en fart som ger lagom avstånd framåt. Men man måste ha en hand på ratten, och om bilens dator tycker att föraren verkar ouppmärksam kommer en liten signal.

Projektet fokuserar på pendling i rusningstrafik på stora vägar.

– Det är en tråkig miljö. Att få göra något annat än att köra bilen i den situationen är väldigt attraktivt för många, säger Trent Victor, adjungerad professor på Chalmers som studerar förarbeteende.

Testbilarna kommer att få mer avancerad teknik efter hand. När systemet så småningom anses tillräckligt säkert kan den som sitter vid ratten till exempel läsa, se på tv eller vila i stället för att vara förare. Vad folk vill göra, och hur utrymmet i bilen kan anpassas för det, är en sak som ska studeras.

Har kontroll

Ännu viktigare är att granska hur förare använder de tekniska system som finns. I familjen Hains testbil sitter en rad kameror och andra sensorer som registrerar hur Alex eller Paula Hain beter sig vid ratten. Exempelvis finns en kamera riktad mot fötterna, för att se reflexen att röra foten mot någon pedal.

Paula Hains första förväntan på projektet var hög.

– Jag trodde att jag faktiskt skulle kunna sova när jag kör till flygplatsen vid kvart över fem på morgonen, säger hon.

Den lyxen är dock ännu långt borta. Nu i början av testkörningen har det snarare gått åt andra hållet.

– Vi har fått instruktionen att vi som förare måste ha kontroll. Om jag ska vara riktigt ärlig är jag mera uppmärksam nu än jag var i min egen bil. Men jag ägnar mig inte så mycket åt själva körningen som förut. Jag har inte fötterna på pedalerna, och har ett så löst grepp om ratten som möjligt, för jag vill känna när bilen kör själv, beskriver Paula Hain.

Fyra år kvar

När bilen vill att föraren tar över, visas ett meddelande om det.

Volvo Cars intention är att bilar som kan köra helt på egen hand ska gå att köpa 2021. Drive Me ger värdefulla data om hur samspelet mellan föraren och bilens teknik ska utformas.

Om något oförutsett händer, är grundtanken att bilen ska stanna. Hur det ska anpassas till körning på motorväg, med långt till nästa avfart, är en av de frågor som återstår.

– Jag har inte fötterna på pedalerna, och har ett så löst grepp om ratten som möjligt, säger Paula Hain om att köra med förarstöd.

ANNONS

Snart är det dags att byta till sommardäck:

DÄCKLINE

Continental PremiumContact 7 205/55 R 16 91V

1 165 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Michelin Primacy 4 205/60 R 16 92H

1 600 kr

DÄCKLINE

Continental ContiPremiumContact 6 205/55 R 16 91V

1 136 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Continental ContiPremiumContact 2 205/55 R 16 91V

1 466 kr

DÄCKLINE

Landsail Sentury Qirin 990 225/45 R 18 95W

843 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Goodyear EfficientGrip Performance 2 205/55 R 16 91V

999 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 245/45 R 18 100Y

1 690 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Landsail Sentury Qirin 990 225/50 R 17 98W

810 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 225/45 R 17 94Y XL

1 164 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Michelin Primacy 4 225/45 R 17 94V

1 252 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Goodyear EfficientGrip Performance 2 225/55 R 17 101W

1 580 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Michelin Pilot Sport 4S 235/35 R 19 91Y XL

2 165 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Kumho Ecsta HS52 215/55 R 17 98W XL

1 212 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Goodyear EfficientGrip Performance 2 225/45 R 17 94W XL

1 108 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Landsail Sentury Qirin 990 235/45 R 18 98W

830 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Nokian Hakka Blue 3 205/55 R 16 94V XL

1 200 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Michelin Primacy 4+ 205/55 R 16 91V

1 195 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Hankook K135 Ventus Prime 4 205/55 R 16 91V

872 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Landsail Sentury Qirin 990 225/45 R 17 94W XL FP

730 kr

DÄCKLINE

Continental AllSeasonContact 215/55 R 17 98W

2 270 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Landsail Sentury Qirin 990 225/40 R 18 92W

750 kr

DÄCKLINE

Landsail Sentury Qirin 990 205/55 R 16 91V

736 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Kumho EcoWing ES31 205/55 R 16 91H

750 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Goodyear EfficientGrip Performance 2 225/50 R 17 98V XL

1 504 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Nexen N Blue S 205/55 R 16 91V

841 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Continental PremiumContact 7 245/45 R 18 100Y

1 914 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Michelin Primacy 4 225/50 R 17 98V

1 803 kr

DÄCKLINE

Continental PremiumContact 7 235/40 R 18 95Y XL EVc

1 645 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Landsail Sentury Qirin 990 245/45 R 18 100W

895 kr

DGDÄCK OCH FÄLG

Goodyear EfficientGrip Performance 2 195/65 R 15 91H

909 kr

I samarbete med

Prisjakt.nu