Går miste om bonus - säljer bil för tidigt

Publicerad 2018-08-21

Många bilhandlare har sålt sina bilar för tidigt och missar nu sin bonus.

Från 1 juli kan man få en bonus om man köper en bil med inga eller mycket låga koldioxidutsläpp.
Men nu går Transportstyrelsen ut och varnar för att vissa byter ägare för tidigt och därmed missar bonusen.
– Kravet är att ha samma ägare i sex månader, säger Jonny Geidne, utredare på Transportstyrelsen.

Bonusen går under det så kallade bonus-malussystemet som innebär att bilar med låga utsläpp får bonus och bilar med högra utsläpp får höjd fordonsskatt.

Hittills har 4000 klimatbonusbilar registrerats. Men många av fordonsägarna går miste om sin bonus - för att de bytt ägare för tidigt.

– Det är troligt att det rör sig om kunskapsbrist, att man helt enkelt inte tagit reda på vilka regler som gäller. Därför ser vi det som viktigt att understryka att man verkligen läser på om vilka förutsättningar som gäller, säger Jan-Olov Öhrn, direktör för Fordonsinformation på Transportstyrelsen i ett pressmeddelande.

Samma tillvägagångssätt

Förutom att bilen ska ha ett koldioxidutsläpp på mellan 0 och 60 gram per kilometer vid blandad körning. Men det finns även en till huvudregel, som rör det här fallet, och som vissa fordonsägare missat.

– Kravet är att ha samma ägare i sex månader, säger Jonny Geidne, utredare på Fordonsinformation på Transportstyrelsen.

Bonusbeloppet beräknas utifrån en rad olika parametrar men kan som mest vara 60 000 kronor. Det betalas ut tidigast sex månader efter påställningen av fordonet.

Hittills har 72 bilar bytt ägare innan sex månader.

Nu vill Tranportstyrelsen varna alla andra för att inte göra samma misstag.

– Vi vill säkerställa att folk eller företag får bonusen som de är berättigade till, säger Geidne.

”Var som en klump”

Transportstyrelsen vet än så länge inte vad det beror på att de här ägarbytena skett så pass tidigt.

– Det är svårt att säga. Det vi har sett i våra system är att det gäller fordon som körs leasingbolag först ställs på av bilfirman och ägs sen av leasingbolaget. Varför kan vi inte svara på. Men det är ett mönster som vi har sett.

Myndigheten har än så länge inte hittat något exempel på någon privatperson som berörs av detta.

Enligt Geidne är det än så länge för tidigt att säga om det nya bonussystemet blivit mer populärt än förväntat.

– Det är säkert en uppdämning i början då man väntat på att ställa på bilen. Då blir det en klump. Vi får se var det blir på årsbasis.