Så kör du på halt underlag

Publicerad 2011-12-06

Under tisdagen utfärdade Trafikverket en varning för ishalka i hela södra Sverige. Lär dig hur din bil och dess säkerhetssystem fungerar innan du tappar fotfästet i vintertrafiken.

Här är tipsen som gör att du klarar av hala vintervägar.

Redan vid fem plusgrader finns det risk för isbildningar på vägbanan. Hur ska man då bete sig om man tappar kontrollen över sitt fordon? Förlorar bilen greppet och spinner loss på hal väg så släpper du gasen och trampar ned kopplingen för att återfå fästet. Förlorar du greppet i en kurva så kan det vara nödvändigt att rätta upp framhjulen (så att de pekar rakt fram) för att återvinna väggreppet.

Läs mer om Volvos vinterdäck här.

Styr i sladdens riktning

Börjar bilen att sladda med bakhjulen på en hal väg så är det normalt säkrast att mjukt släppa upp gaspedalen till neutralt läge, samtidigt som sladden pareras (styr i samma riktning som bilen sladdar).

Undvik att över parera (för stort styrutslag) då retursladden oftast kan bli svårare att hantera. En bakhjulssladd är väsentligt svårare att fånga upp jämfört med en framhjulssladd. Det är en av anledningarna till att Volvo Bil rekommenderar att de bästa däcken monteras bak.

På Volvo Bil rekommenderar man alla förare att de när det finns, snö, testar att provocera bilen till sladd för att på sätt lära sig att läsa av bilens beteende och därmed vara mer förberedda när en situation uppstår. Detta gör du lämpligen på en tom parkering eller dylikt.

Läs om Volvon som drar 0,19 liter per mil.

Minska hastigheten först

Uppstår det en situation där föraren måste väja för ett objekt så är det lämpligt att först försöka minska hastigheten innan undanmanövern görs. En undanmanöver i hög fart på halt underlag kan lätt leda till en okontrollerad snurr med allvarliga konsekvenser som följd. I dag har Volvos bilar antisladdsystemet DSTC (Dynamic Satability Traction Control) som standard.

Vid nödbromsning (fullt bromstryck) måste man undvika att låsa bromsarna (bilar som saknar ABS) vilket utförs genom att bromsa hårt i snabba intervaller. Är det så att du har ABS-system i bilen (vilket de flesta bilar har) så är det bara att bromsa fullt då systemet själv sköter ”pump-bromsningen”. När ABS-systemet griper in så känns det som om det pulserar i bromspedalen och detta är fullt normalt.

Lär känna din bil

Lär känna din bil och hur den beter sig på olika underlag. En förarkurs (med din egen bil) är den optimala lösningen. Alternativet är att själv utföra test på olika underlag. ABS systemet är lämpligt att testa både på torr asfalt och på halt underlag.

Många blir överraskade första gången de bromsar hårt med en bil som har ABS system, över att pedalen vibrerar kraftigt. På grund av detta slutar de att bromsa. Att handla rätt kan betyda skillnaden mellan liv och död. Likaså är det viktigt lära känna bilens beteende vid sladd och reaktion på olika manövrar. Lite övning kan vara avgörande den dagen då någonting händer bland medtrafikanter.

Volvo