”Fyrhjulsdriften ger bara falsk trygghet”

Publicerad 2016-03-04

Bättre framkomlighet, men en falsk trygghet.

Fyrhjulsdrift är strålande på många sätt, dock inte när det gäller säkerhet – snarare tvärtom.

– Akilleshälen är att fyrhjulsdrift maskerar hur dåligt underlaget faktiskt är, säger Anders Ydenius, trafiksäkerhetsforskare på Folksam.

Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook
Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här

Det är i en ny studie som Folksam testat skillnader i framkomlighet och säkerhet som fyrhjulsdrift ger. Skälet är att intresset för fyrhjulsdrift har exploderat i Sverige. 2014 var nästan var tredje ny bil fyrhjulsdriven, vilket kan jämföras att andelen låg på 13 procent 2009 och för 20 år sedan var den endast 3 procent.

– Vi ville prova både skillnaderna i framkomlighet och säkerhet. Skulle det vara så att fyrhjulsdrift och dubbritt kunde vara ett alternativ till dubbdäck? Vi ville se om det var något vi skulle kunna rekommendera, men det visade sig vara mer komplicerat än så, säger Anders Ydenius, trafiksäkerhetsforskare på Folksam.

Falsk trygghet

En studie från 2015 av Matteo Rizzi på försäkringsbolaget, visar att av olycksstatistiken så går det inte att se att fyrhjulsdriften bidrar till säkerheten. Framkomlighet, javisst – men inte säkerhet.

– Den eventuellt lilla säkerhetsvinsten som finns käkas sannolikt upp av att de som har fyrhjulsdrift håller en högre hastighet. Jag tror att många tänker sig att det är ett säkerhetssystem och det är lite förrädiskt att det inte ger signal om att det är halt – förrän det är ”för halt”. Att hastigheten är högre kan vi se vid olycksanalyserna då fyrhjulsdrivna bilar ofta utsatts för högre krockvåld, säger Matteo Rizzi.

Ingen inverkan vid inbromsning

Försäkringsbolaget har använt sig av en fyrhjuls- och en framhjulsdriven Volvo V60 och testerna är utförda på en inomhusbana med blank is. Därtill har man testat bilarna med tre olika typer av däck. Två olika uppsättningar dubbdäck (premium/budget) samt dubbfria däck från en ledande premiumtillverkare. Resultatet är att framkomligheten alltid är bättre med fyrhjulsdrift – upp till tre gånger bättre beroende på val av däck. Men när det kom till inbromsning, är det bara däckvalet som spelar in.

– Man upplever att man har 2-3 gånger mer friktion än med en tvåhjulsdriven. Det kan innebära att föraren inte förstår vägförhållandena och kommer för fort in i kurvor eller inte märker hur halt det är. Vi kände redan till att fyrhjulsdriften inte spelar roll vid inbromsning. Problematiken är att förmedla att det ger hög framkomlighet att välja 4WD, men det är en risk att utnyttja framkomligheten fullt ut, säger Anders Ydenius.

Däcken avgörande

Föga förvånande är det bilens kontaktyta med marken, däcken, som spelar störst roll vid inbromsning. Det tillsammans med hastigheten. Men trots att de kan vara livsavgörande – upplever Anders att många bilisters kunskap om däck är bristfällig.

– Det finns en stor osäkerhet och okunskap när det kommer till val av däcktyp. Man resonerar utifrån en resa man gör. Exempelvis köper dubbdäck för att göra en fjällresa – och sen kör resten av tiden i innerstan mestadels på snöfria vägar. Sen tror jag att det tyvärr är plånboken som många gånger fäller avgörandet. Vi tycker att man i varje fall ska försöka undvika budgetdäcken och följa Folksams rekommendationer på vilka däck man ska välja beroende på var i landet man bor.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

Följ ämnen i artikeln