Collin: XC90 T8 är en imponerande bil

Uppdaterad 2015-12-31 | Publicerad 2015-02-16

Barcelona Nya XC90 ska återerövra USA åt Volvo. Men hur ska det gå till när alla motorer har fyra cylindrar. Och jänkarna vill ha sex eller åtta?
Med en elmotor som driver bakhjulen, hoppas Volvo.

Följ Aftonbladet Plus på Facebook

Volvos gamla XC90 som kom 2002 hade en mängd motorer anpassade för olika marknader. Femcylindrigt i basversionern raka sexor eller till och med en V8, den sista för att flirta med de amerikanska köparna.

Men nu har Volvo tagit ett djärvt strategiskt beslut; att bara erbjuda fyrcylindriga motorer. För miljön. Ju färre cylindrar och ju mindre cylindervolym, desto lägre förbrukning. I varje fall i teorin och i de flesta körsituationer.

De helt nya motorer som utvecklats i Göteborg för den nya generationen Volvomodeller och som byggs i Skövde är verkligen i världsklass när det gäller gångkultur och förbrukning. Och i produktion finns redan en version, kallad T6, på 318 hästkrafter. Och en konceptmotor som Aftonbladet redan provkört är på hela 450 hk.

Fyra cylindrar - strategiskt beslut

Men fortfarande, hur ska man sälja en stor stadsjeep i USA om motorn bara har fyra cylindrar och konkurrenterna från Audi, BMW, Mercedes och Volkswagen har V6:or och V8:or? Till och med V10:or?

Med en elmotor på drygt 80 hk, placerad under bagagerumsgolvet och som driver på bakhjulen, tror Volvo. Då får man en laddhybrid på 400 hk och, som Volvo uttrycker det, "V8-prestanda".

Jag är fortfarande inte säker, och frågar Volvos utvecklingschef Peter Mertens på plats i Barcelona där den första provkörningen ska genomföras.

– Det finns säkert kunder som vill ha fler cylindrar, men då får de välja ett konkurrentmärke. Fyrcylindriga motorer är ett strategiskt beslut och vi vet att det är rätt.

– Det ser ut att finnas plats under huven för en större motor, försöker jag, men Mertens är obeveklig.

– Om vi har två procents marknadsandel i Europa är vi glada. Då kan de 98 procent som vill köpa ett annat märke välja så många cylindrar de vill. Samma sak i USA. Vi känner att vi har valt rätt väg.

Upp till bevis! Först när det gäller V8-lika prestanda, senare när det gäller försäljningen. De första bilarna ska levereras senare i vår.

Jag har redan kört nya XC90 med dieselmotorn på 225 hk. Nära fem meter bil byggd på den nya plattformen som Volvo kallar SPA och som kan byggas ihop som ett Lego till olika stora bilmodeller. XC90 är störst, S60 kommer om två år minst.

Golvet i XC90 har en "kardantunnel" som kan användas just för en kardanaxel om bilen är konventionellt fyrhjulsdriven men som rymmer batterierna i laddhybriden T8. Det enda som skiljer bottenplattan åt i framhjulsdrivna bilar, de fyrhjulsdrivna med Haldex-koppling och bilarna med elmotor bak är att golvet i bagagerummet måste bli grundare i laddhybriden, elmotorn som ligger under tar mer plats än Haldex-kopplingen. Vilket innebär att det inte får rum något reservhjul under bagagerumsmattan i laddhybriderna. I övrigt inkräktar batterierna varken på utrymmet eller på den tredje stolsraden.

Tekniken i XC90 T8 liknar den som Volvo redan har i produktion i laddhybriden V60, fast V60 har en stor dieselmotor under huven fram, XC90 en bensinmotor. Jag frågar Peter Mertens om den nya laddhybriden främst ska tillfredsställa miljövänner i Sverige eller V8-kunder i USA.

– Båda, svarar han.

Ett diplomatiskt svar, men T8 lär bli en ovanlig bil i Sverige där stora bensinmotorer är ovanliga. Och någon svensk supermiljöbil-premie blir det inte heller, bilen är inte tillräckligt snål, trots att den ska gå över fyra mil på el när batterierna är fulladdade, över fem mil när teknikerna trimmat in batterierna lite bättre.

Kristall från Orrefors

Jag vrider om startknappen, instrumenten tänds och ordet "Ready" lyser i grönt (i produktion ska bilen tala svenska också). Bilen är klar att köra, utan att bensinmotorn startat.

Det körläge som kopplas in automatiskt kallas "Hybrid" och då väljer tekniken själv om bilen ska gå på enbart el, enbart bensin eller båda. Men jag kan klicka fram alternativ som bara el, så länge batteriet räcker, bara bensin, för att spara batterierna till senare, båda motorerna inkopplade samtidigt, för att alltid ha 400 hk till hands, konstant fyrhjulsdrift för att dra upp båten eller om det är mycket snö, eller offroad om bilen ska ut i tuff terräng, då höjs markfrigången automatsikt.

Jag klickar i eldrift och drar växelföraren bakåt, växelföraren som i den här allra dyraste Volvomodellen är gjord av kristall från Orrefors. Och så kör vi i väg från hotellet i Barcelona nästan ljudlöst.

Men det är svårt att få ett bestämt intryck av bilen. För mjukvaran som ska koppla ihop bensin- och elmotorn till en harmonisk enhet är inte riktigt färdig. Det dröjer för lång tid innan bilen accelererar i väg med alla 400 hästkrafterna och styrningen känns inte alls lika exakt och följsam som i dieselversionen.

Än en gång är utvecklingschefen Peter Mertens där och lugnar mig: Vi ska ordna det där innan bilarna är klara för leverans. De bilar du kör i Barcelona är förseriebilar och det finns en hel del som vi måste få ordning på, helt naturligt, innan kundbilarna börjar rulla ut från bandet på Torslanda i vår. Du ska få tillfälle att köra T8:an igen, jag lovar, och då kommer problemen att vara lösta.

Tills dess, ja XC90 T8 är en imponerande bil. Stor, komfortabel, stilig och med mycket högre kvalitetskänsla än någon tidigare modell från Volvo. Och "avgasfri", så länge man har mindre än fyra mil mellan laddstolparna.

Men dyr, extremt dyr, även om man vill rädda världen. Priset är 726 000 kronor, och då går det inte ens att få in ett reservhjul i skuffen.

Så många Plus får XC90 T8

Äga Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus

Ojoj, så mycket pengar, låg "rädda-världenkoefficient", även om grannarna blir imponerade. Och andrahandsvärdet riskerar att bli mycket lågt.

Köra Betyg: 3 av 5 plusBetyg: 3 av 5 plus

Egentligen pass på den frågan, eftersom elektroniken som kopplar ihop bakhjulen med framhjulen, alltså el med bensin, inte fungerade som den skulle på testbilarna i Barcelona.

Utrymme Betyg: 5 av 5 plusBetyg: 5 av 5 plus

Massor av plats för sju personer och en hel del bagage. Fyrkantigt och lättstuvat. Men på fjällresan är det bäst med takbox.

Komfort Betyg: 5 av 5 plusBetyg: 5 av 5 plus

Extremt fin fjädring och lika låg ljudnivå (i varje fall på den släta spanska asfalten).

Säkerhet Betyg: 5 av 5 plusBetyg: 5 av 5 plus

Världens säkraste bil? Ja, troligen. Nya XC90 har unika säkerhetssystem för att förhindra olyckor, och hög säkerhet om olyckan ändå inträffar. Och det mesta ingår i priset (fattas bara med den prislappen!).

Känsla Betyg: 3 av 5 plusBetyg: 3 av 5 plus

Vill du känna att du räddar världen och samtidigt köra samma planets säkraste bil, och en av de rymligare och mest bekväma, ja då är det här rätt val. Själv skulle jag ta dieseln.

Helhet Betyg: 3 av 5 plusBetyg: 3 av 5 plus

Framtidsteknik i framtidsbil, jag skulle säga att den här bilen är viktigare för Volvo än för dig och mig.

Följ ämnen i artikeln