Hjälp, det brinner!

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2004-03-26

Bilbränder är sällsynta. Men du kan ha otur. Då är en brandsläckare guld värd. Bosse Bildoktorn lär dig hantera en eldsvåda.

Tänk på detta En pulversläckare kan bli obrukbar redan efter fem år på grund av att innehållet klumpar ihop sig och tryckmätaren kan visa fel, vissa kan demonteras, nollställas och åter monteras.   Försök aldrig att släcka bränder i oljor och bränslen med vatten. De flesta petroleumprodukter flyter nämligen ovanpå vatten. Sprutar du vatten exempelvis på brinnande bensin så kommer det att stänka och rinna brinnande bensin dit du minst vill ha det.

Bilbränder på vägen (som inte är anlagda) beror oftast på läckande bränsleledningar eller kortslutningar i elsystem. Bilbränder i garage beror däremot oftast på svetsningsarbeten. Den notoriske hemmapularen ska alltså ha en brandsläckare i bilen och en i garaget. Som komplement till detta bör man också ha en vattenkran med så lång slang att vattnet når överallt i garaget. En god regel är att alltid avsluta arbetspassen i garaget med städning. Då upptäcker man ofta om det ligger och pyr en glöd som annars kanske flammar upp när man gått.

Köp släckarna av en lokal specialist med utbytessystem, då får du både en släckare som är värd namnet och slipper stå utan släckare när du kanske som bäst behöver den. Samtidigt som du köper en släckare ska säljaren utbilda dig på hur och hur ofta den ska den kontrolleras.

Bilar tar som sagt sällan eld och risken att bensintanken exploderar är nästan obefintlig. Då är det betydligt vanligare att däcken exploderar när bilen blivit totalt övertänd. Om du kommer fram till en trafikolycka innan räddningspersonalen så kan det vara bra att stå beredd med brandsläckaren IFALL det börjar brinna.

Bensinen är mest lättantändlig när det är kallt. Den mest explosiva bensinluft-blandning bildas faktiskt vid minusgrader. Detta beror på att bensin avger ånga redan vid - 40 grader C. En riktigt het sommardag är bensinångan så fet att den blir betydligt mer svårantändlig.

Dieselbränsle är inte alls så lättantändligt och måste upphettas till + 60 grader innan det avger en antändlig ånga. Brandrisken ökar dock kraftigt (både för bensin och diesel) när bränslet finfördelas under tryck. Om man till exempel mekar med förgasaren så att bensinen rinner ner på det heta avgasröret så brukar det inte ta eld. Om det däremot blir ett litet hål på bensinslangen så att en finfördelad stråle under tryck träffar det heta röret så är risken för eld betydligt större.

Eld i fasta material som trä, tyg, papper och så vidare släcks bäst med vatten.

Bosse Andersson (bildoktorn@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln