Uppdrag: Erövra Europa

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2006-12-22

Uppstickaren Kia Ceed tar upp kampen i Golf-klassen

Nu ska Korea erövra Europa – med en bil i golfklassen.

Kia Ceed flirtar med europeisk känsla och lovar asiatisk tillförlitlighet.

Och det är svårt att inte bli förtjust.

Golfklassen är ett getingbo. Ingen annan klass har så många fabrikat och modelller. Ingen annan klass har växt – på höjden och längden – så som golfklassen gjort under senare år. Och ingen annan klass säljer så många bilar som golfklassen gör i Europa.

Det är alltså i det här gänget Kia ska slå sig in, ta en bra position och bli ett bilmärke att räkna med.

Första tanken: lycka till.

Andra tanken – när bilen körts fram och vi tagit plats i Kia Ceed: kanske ändå.

För Kia Ceed (namnet har uppenbart många betydelser, men den mest vedertagna är att Ceed anspelar på engelskan frö, ett frö som ska växa) är något helt nytt från den koreanska uppstickaren.

Bra körställning i rymlig kupé

Det första man slås av där bakom ratten är kvalitetsintrycket. Instrumentbrädan är elegant grå och lite mjukt stoppad, knapparna har den rätta känslan och allt sitter bra och ser bra ut. Dock kunde en del platsdetaljer givit lite mer solid känsla, speciellt dörrhandtagen. Insidan av dörrarna är heller inget man jublar över, plastigheten är lite för påtaglig för det.

Kupén är rymlig, vilket möjliggörs av det långa axelavståndet, och det är lätt att hitta en bra körställning även för den långe föraren.

Ratten är ställbar både på höjden och längden och alla reglage sitter inom bekvämt avstånd. I baksätet är det inget problem för vuxna att få rum med fötter och knän.

Utseendet, både exteriört och interiört, ger en image av en sportig bil men när Kia Ceed väl kommer ut på vägen är inte sportighet det första man tänker på. I stället känns den trygg. Styrningen är – i brist på bättre ord – lagom. Bilen varken understyr eller överstyr för mycket, utan låter föraren bestämma vart nosen ska peka utan större arbete.

När det gäller motorer blir tipset ett: kan du vänta på din bil till i början av sommaren så gör det. Då kommer nämligen 1,6-dieseln. Kia Sverige väljer att vänta till maj/juni med att ta hem dieselmodellen eftersom Ceed inte får partikelfilter förrän då, ett vettigt beslut. Till skillnad från sitt besin

syskon har 1,6-dieseln lite mer riv och är roligare att köra. Dessutom behöver du bara köra 261 mil per år under de första tre åren för att dieselvarianten ska bli mer ekonomisk än besinmotorn. Detta tack vare det låga koldioxidutsläppet – bara 126 g/km – som kommer ur avgasröret. Snudd på miljöklassens 120 g/km, alltså!

Bensinmotorn – ett tryggt val

Väljer du istället 1,6 bensin får du en motor som är jämbördig med konkurrenternas motsvarigheter Det är, precis som bilen i övrigt, ett tryggt val, något att transportera familjen i.

Utrustningsmässigt ligger Ceed bra till. Kia har medvetet tittat på konkurrenter som Peugeot 307 och Opel Astra och lagt sig mellan fem och tio procent under i pris med ett bra utrustningspaket, bland annat ingår cd-radio med fjärrstyrning från ratten. Säkerhetsmässigt hoppas Kia att Ceed ska få fem stjärnor när EuroNcap presenterar sitt krockprov. I säkerhetsutrustningen ingår bland annat ESP, antispinn och sex krockkuddar (passagerarkudden är urkopplingsbar).

För att visa tron på företagets nya satsning ger Kia fem års nybils-garanti på bilen, och ytterligare två på motor och växellåda. Men då ska all service göras på en märkesverkstad – och hur många servar bilen på en sådan i sju år?

Kia Ceed 1,6 CRDi

Jonas Bladh, tf redaktör (-)

Följ ämnen i artikeln