Så håller du rosten borta från bilen

Uppdaterad 2018-04-10 | Publicerad 2017-10-02

Det är viktigt med ett bra rostskydd.

Vintern närmar sig, vilket innebär ökad risk för rostskador på bilen. Och det gäller att hålla bilen i bra skick – rostskyddsgarantin är i princip värdelös, enligt Motormännens riksförbund.
– Det är en av de sämsta garantier som ges till konsumenter idag, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Motormännen.

När du köper en bil medföljer ofta en rostskyddsgaranti som gäller i hela 12 år. Det borde innebära att du kan slappna av nu när vintern närmar sig. Men garantin är allt annat än heltäckande, menar Motormännens riksförbund.

– Med tanke på hur villkoren ser ut idag är garantin i princip värdelös. Det är en av de sämsta garantier som ges till konsumenter idag, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Motormännen.

Inifrån kommande rost

Anledningen är att garantin bara gäller för inifrån kommande rost som uppstått på grund av material– eller tillverkningsfel. Många rostskador beror på helt andra saker.

– Dessutom gäller den bara för karossen. Vanligtvis ingår varken delar av framvagnen eller för hjulupphängningen, eller bromsröret som brukar vara vanligt att få anmärkning för på bilprovningen. Man invaggas i en falsk trygghet, säger Carl-Erik Stjernvall.

Vid sidan om det svaga skydd som garantin ger är det också svårt att veta hur bra det faktiska rostskyddet är på en ny bilmodell. Ett av få sätt att skydda sig på, förutom förebyggande åtgärder, är att betala för en rostskyddsbehandling.

– Vi brukar benämna det som en extraförsäkring. Det kanske kostar 5–10 000 kronor men lönar sig på lång sikt, Carl-Erik Stjernvall.

Kolla lackgarantin

Han uppmanar också bilägare att ha koll på när lackgarantin på bilen löper ut. Enligt Carl-Erik Stjernvall är det ofta den verkstäderna åberopar vid skador som lackprickar och galvsläpp.

– Ett tips är att gå igenom bilen innan lackgarantin går ut, och att höra av sig i god tid innan för att få eventuella skador omhändertagna, säger han.

Annars är det som ovan nämnt förebyggande åtgärder som gäller om man vill slippa behöva betala för dyra reparationer. Ett enkelt sätt att skydda bilen på är att skaffa stänkskydd.

– Många prioriterar bort det eftersom man kanske tycker att det inte ser så snyggt ut. Men det ger ett väldigt effektivt skydd för bara några hundralappar, säger Carl-Erik Stjernvall.

Tips för att hålla rosten borta:

  • Kompletterande rostskydd
    Långsiktigt är en tilläggsbehandling det effektivaste sättet att hålla rosten stången. I regel äventyrar en rostskyddsbehandling inte biltillverkarens rostskyddsgaranti, men kontrollera vad som gäller för just ditt märke.
  • Håll bilen ren
    Att regelbundet tvätta bilen är en nödvändighet för en rostfri bil. Smuts och damm binder fukt och påskyndar rostangreppen. Det är bättre att tvätta i en automattvätt än att inte tvätta alls, men vid handtvätt är det lättare att komma åt bilens alla skrymslen och vrår.
  • Ta hand om skador direkt
    Även om stenskotten inte är så djupa att de går igenom till plåten kan fukt leta sig vidare in under lacken och med tiden ge lacksläpp och rostskador.
  • Parkera rätt
    Det är när fukt reagerar med oskyddad plåt som rosten sätter fart. Undvik att parkera bilen på underlag som binder vatten såsom gräs, jord eller grus. Står bilen i garage ska det vara välventilerat och så torrt som möjligt.
  • Utrusta bilen
    Många bilar saknar stänkskydd idag. Rostskador på trösklar och hjulhus är vanligt, men kan undvikas genom att montera stänkskydd. Det är en relativt liten kostnad i förhållande till fördelarna.

Följ ämnen i artikeln