V70 är en lyxbil i alla länder - utom Sverige

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2005-01-03

Collin om Volvos storsäljare

Fransmännen kör småbilar från Renault, italienarna ännu mindre bilar från Fiat. Tyskarna VW Golf och Ford Focus.

Vi svenskar utmärker oss och kör sen 30 år tillbaka stora Volvo kombi.

I alla andra länder är Volvo en riktig lyxbil. Här hemma nästan varje familjs bil. Var tionde bil som säljs ny i Sverige är en V70.

Alla andra tillverkare i Europa har stora modeller som knappt går att sälja. I Sverige är det tvärtom, småvolvon har aldrig blivit riktigt helylle.

Handlar om trygghet

Det handlar förstås om trygghet, säkerhet, omtanke, familj. Allt det där svenska som vi har i ryggmärgen och som Volvo skickligt utnyttjat.

För 30 år sen, när Volvokombin började ta för sig, låg det mycket i resonemanget.

I dag är olikheterna mindre. Alla tillverkare har tvingats satsa på krocksäkerhet, komfort och trygga köregenskaper.

Nya bilar i Golfklassen får toppbetyg i Euro Ncap, V70 är inte ens testad där, men vårt förtroende för Volvo är grundmurat. Svensken vet att Volvon är säker.

Varje gång jag har en Volvo-kombi hemma på test får jag ett riktigt ha-begär. Bilen är robust och köregenskaperna trygga. Jag har sällan kört en så välbalanserad bil som nya V70.

Volvons design är sparsmakad, tidlös. Ergonomin saknar motstycke. Varje knapp och reglage sitter på rätt ställe.

Sticker inte i ögonen

Stolarna, värme och ventilation är i världsklass, baksätet som alltid kritiseras är ändå ungarnas favoritbaksäte med bra sikt fram och åt sidorna.

Sist, men inte minst viktigt i ett land där varje granne, släkting och arbetskamrat kan sin jantelag: En Volvokombi sticker aldrig i ögonen. Du kan lägga en halv miljon på bilen utan att någon blir upprörd. Det är ju en Volvo.

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln