Trendig doldis får etanolmotor

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2007-10-09

Volvo C30 blir grönare

Lill-Volvon C30 har funnits snart ett år. Nu får den låna både interiör och motor från storasyskonen V50/S40.

Och motorn känns riktigt pigg i den mindre bilen – men lika törstig.

Uppdateringen är en logisk följd av att storebror och storasyster V50/S40 precis genomgått en ansiktslyftning. Och då var det självklart att låta C30 följa med på tåget.

Därför kan du nu köpa en C30 med nordisk, trendig design. Träpaneler i ljus ek och yttre attribut i en mängd olika färger är det som i huvudsak är nytt, rent utseendemässigt. C30 får tillgång till samma uppdateringar och tillägg av färger, klädslar och fälgar som V50/S40. Det innebär att man kan köpa kjolpaket och skärmkanter i kontrasterande färger och skapa en högst personlig C30.

Bättre förvaringsfack

En bra praktisk förändring av C30 är att mittkonsolen fått en helt ny form och därmed bättre förvaringsfack. Den nya formen ska också matcha ”träplankan” där reglagen till klimatanläggningen sitter. En annan förbättring är att dörrsidorna fått större förvaringsfack, tidigare ett aber på hela Volvos småbilsserie. Dörrarnas dekorpaneler går givetvis också att få i nordisk ljus ek.

Pigg men törstig

Motorn som vi testar, 1,8 Flexifuel, är precis samma som i S40 och V50.

I lilla C30 fungerar denna 125-hästare fint. Motorn känns klart spänstig. Vad man däremot inte kommer undan är motorns törst på bränsle. Kör man på bensin, vilket man naturligtvis inte ska göra med en miljöbil, drar bilen enligt Volvo 0,73 l/mil. Men vi kör givetvis på etanol och under provkörningsperioden låg snittet på 1,1 l/mil eller över. Inte så roligt ...

Uppdaterade C30 är på det hela taget en trevlig bekantskap, men om etanolmotorn dragit mindre soppa hade bitarna fallit på plats bättre.

Följ ämnen i artikeln