”Jag har aldrig gillat showbiz-bilar”

Uppdaterad 2018-06-28 | Publicerad 2010-12-22

Saabs nye chef-designer Jason Castriota om framtiden och hur han ser på bildesign

Fyra hjul, en ratt, säte och tak – det har bilar alltid haft.

Men formen har böljat åt olika håll.

– Många förändringar har drivits fram av teknologin, av hur vi bygger bilar, säger Jason Castriota, Saab Automobiles chefsdesigner.

Den 36-årige Castriota, med italienskt påbrå, har ritat bilar sedan han lärde sig att hålla i en penna. Som vuxen har han lyckats förena nytta och passion. Har arbetat för Pininfarina och Bertone och står bakom bland andra Maserati Gran Turismo.

Sedan i somras ansvarar han för Saabs linjer – den nya 9-3 blir hans skapelse. Han har egen designfirma med bas i New York och tillbringar två veckor i månaden i Trollhättan.

– Rena showbilar har jag aldrig varit ett stort fan av. Bilar som man aldrig kan realisera. De är skulpturer. Jag föredrar funktionell konst, som en vacker bil som fungerar, säger Jason Castriota.

Hans egen stil sticker ut i den traditionella grå kostymmassan typisk för bilchefer. Han har tryckt in fötterna i svarta lackboots, har tre uppknäppta skjortknappar och wetlook i det mörka håret.

Egensinniga Saab

Nu för tiden kan bilparken upplevas som mer likriktad trots en rik flora av märken och modeller. Inte minst beroende på gemensamma plattformar.

– Därför försöker designers hitta sätt att göra bilen unik, säger Jason Castriota.

Som chefsdesigner för Saab hyllar han enkelheten och en tydlig karaktär.

– Saab har alltid varit avantgarde och egensinnigt. Märket har visat på ett annat sätt att tänka. Det är nära mig själv, säger Castriota som fick sin mors gamla Saab 900 som första bil.

Bilarnas ändrade form under det förra seklet styrdes mycket av tekniska landvinningar, konstaterar Castriota. Under 1950–1960-talen var karosserna handslagna av aluminium över bitar av trä. Det gav mjuka, kurviga linjer. Sedan när formpressning kom in i bilden under 1970-talet blev bilarna väldigt raka och platta.

– Delarna blev som lego som enkelt skulle kunna sättas ihop med en robot, säger han.

Stickad av kolfibergarn

Under sent 1980-tal och tidigt 1990-tal kom det rundade tillbaka när stötfångare och andra utvändiga detaljer gjordes i formpressad plast.

– Bilarna har blivit mycket säkrare på senare tid, det har tyvärr också gjort dem större. Även folk har blivit större i storlek så inredningen i bilarna har växt med dem, säger Jason Castriota.

När designavdelningarna får ta ut svängarna, som i den stora designtävlingen i samband med bilsalongen i Los Angeles, ser bilarna mer ut som något i ett seriemagasin än det vi ser på vägarna. Tävlingsbidragen existerar endast i den virtuella världen. I år delades förstaplatsen mellan futuristiska Cadillac Aera och skojiga Smart 454 WWT som stickas av kolfibergarn. Volvo Personvagnars tävlingsbidrag hade luft som drivkälla och ett formspråk som är så långt ifrån den gamla lådigheten man kan tänka sig.

Bil för twittrare

Den 59-årige Walter de'Silva, legendarisk designchef för Volkswagengruppen med ansvaret för åtta personbilsmärken som Audi, VW, Seat, Bentley, Lamborghini och numera även Porsche, går över från engelska till modersmålet italienska när han ska prata om formgivning.

– Våra liv är design. Från det vi vaknar tills vi går och lägger oss. Det är ett sätt att kommunicera. Ett sätt att leva, säger han andäktigt.

Med en ny generation bilköpare för vilka mobiltelefoner och datorer är självklarheter ställs krav på digitalisering i bilarna. Walter de'Silva ser en utveckling med mycket mer teknik, som pekskärmar och sensorer. Han håller upp en Iphone som ett bevis på internationell design.

– Den här fungerar över hela världen, säger han.

Koreanska Kia – ett bilmärke som gått från uträknad till framgångssaga – pratar också om Apple. Designchefen Peter Schreyer säger till Dagens Industri:

– Vi ville skapa en bil för Twittergenerationen, för människor i olika sociala nätverk. Vi frågade oss vad Apple skulle ha gjort.

Det blev den nya konceptbilen KCD7 som ska visas på bilsalongen i Detroit i januari.

TT

Följ ämnen i artikeln