Elbilar skitigare än diesel i många länder

Uppdaterad 2015-02-23 | Publicerad 2014-11-07

I Sverige är elbilar det renaste som går att köra.

Men många länder har så skitig el att elbilarna släpper ut mer än en helt vanlig dieselbil, avslöjar Motorista.

– Elbilen förutsätter att Europa tar sig i kragen och ställer om elsystemen, säger Lars Nilsson, miljödirektör på Trafikverket.

I Sverige och Norge kan alla bilister köra elbil med gott samvete – men så är det inte överallt. I många europeiska länder är elbilen rent av smutsigare än en effektiv dieselbil. I Estland motsvarar en Tesla Model S ett koldioxidutsläpp på 250 gram per kilometer – det är mer än en 560-hästars BMW M5.

– Ur miljösynpunkt förutsätter elbilen att man har en hållbar produktion av el, men just nu är det en jätteutmaning för Europa att ställa om sin kolbaserade elproduktion, säger Trafikverkets miljödirektör Lars Nilsson till Motorista.

Elektricitet från olja

Tack vare ett system med vatten-, vind- och kärnkraft kan vi i Sverige producera el med ett lågt koldioxidutsläpp. Men när man i Estland producerar el genom olja motsvarar en kilowatttimme där mer än 1 086 gram utsläppt koldioxid, enligt data från Internationella Energirådet (IEA).

I jämförelse skapas en kilowattimme elektricitet i Sverige ur 17 gram koldioxid och i Norge bara 13 gram. Men i Nederländerna, som satsar stort på elbilar, spottar en Tesla Model S ut motsvarande 93 gram koldioxid per kilometer. Räknar man dessutom förluster i produktionskedjan försvinner 30 procent av energin från det att den producerats till den driver hjulen, blir koldioxidutsläppet ännu högre.

Dieselns utsläpp från källan

En Volvo V60 med 181-hästars dieselmotor släpper i sin snålaste version ut 99 gram koldioxid per kilometer. Men trots att den har en betydligt lägre verkningsgrad än elbilens kan koldioxidutsläppet per körd kilometer ändå vara lägre. Elbilens utsläpp hänger på var elen som batteriet laddas med kommer ifrån.

– Verkningsgraden på elbilar är betydligt högre än för diesel- och bensinbilar. För att komma samma sträcka behöver man stoppa in tre gånger så mycket energi i en dieselbil jämfört med i en elbil, säger biträdande professorn Ola Carlson på Chalmers.

Vid framställning av europeisk diesel skapas enligt Preem 0,35 kilo koldioxid-ekvivalenter per liter enligt Europaparlamentets ”well to tank”-beräkning. Det innebär att Volvos 181-hästars V60 i själva verket släpper ut 112,3 gram per kilometer, enligt "well to tank"-beräkningen.

Stora bilmarknader har smutsig el

För de 27 länderna som var medlemmar i EU år 2011 var koldioxidsnittet per tillverkad kilowattimme 352 gram, enligt IEA. Det innebär att en Tesla Model S enligt EU-snittet ”släpper ut” 81 gram koldioxid.

Det är betydligt lägre än målet för hela unionens bilpark som nästa år i snitt ska släppa ut 130 gram koldioxid. Men när länder som Island, Norge, Sverige och Schweiz har väldigt klimatvänlig energitillverkning är problemet Europas värsta klimatbovar.

I Polen, Grekland, och Estland motsvarar en kilowattimme mer än 700 gram koldioxid. Även stora bilmarknader som Tyskland och Storbritannien har ett utsläpp som överstiger EU-snittet.

Samtidigt satsar just Estland stort på att subventionera elbilar, trots sin smutsiga eltillverkning. Enligt Ny Teknik kan elbilsköpare där få statligt stöd på hela 150 000 kronor.

– Vi bör se elbilen i ett längre perspektiv än just nu. Det finns en teknikutveckling som kommer att leda till att vi kan få produkter brett på marknaden om 10 till 15 år. Vi kan inte haka upp oss på hur situationen ser ut i Estland just nu, för skulle vi se allt kortsiktigt skulle vi inte subventionera elbilar över huvud taget, säger Håkan Johansson.

Hela livscykeln

Tittar vi på bilens miljöpåverkan under hela livscykeln är elbilar, trots en högre miljöpåverkan vid tillverkningen, i länder med smart eltillverkning ett miljösmart val. Men i andra länder kan de inverka mer negativt på miljön, än konventionella fossilt drivna bilar, menar forskaren Jonas Åkerman vid Kungliga tekniska Högskolan.

– I vissa länder kan livscykelperspektivet gå jämt upp, eller i vissa fall till och med sämre. Däremot är det förhållandevis billigt att ställa om elproduktionen, men i nuläget saknas det starka styrmedel ,säger Jonas Åkerman som i en rapport till Riksrevisionen pekar på att en dieselbil med 90 grams koldioxidutsläpp per kilometer och en elbil har samma livscykelutsläpp med dagens nivå på 600 gram koldioxid per kilowattimme.

Fotnot: Tesla Model S drar enligt amerikansk körcykel 0,23 kWh per kilometer.

Följ ämnen i artikeln