Maktkamp i storbilsklassen

TEST: BMW 520d, Jaguar XF 20d, Mercedes E 220 d SE, Volvo S90 D5

Foto: Patrik Lindgren
MOTOR

Nya BMW 5-serie är här och ska nu försäljningsmässigt mota uppkomlingar likt Volvo S90 i grind. Vi låter BMW 520d bekänna färg mot konkurrenterna Mercedes E 220 d, Jaguar XF 20d och inte minst svenskfavoriten Volvo S90 D5.

Det börjar bra. Hoppar in bakom ratten på BMW 520d xDrive och känner mig hemma direkt. Stilen känns igen, samtidigt som detaljförändringarna märks när sekunderna blir minuter, timmar och snart dagar ute på vägarna.

Första intrycket ger vid handen en fräsch och ombonad interiör, full med intressanta finesser. Vi ska tillägga att de fyra testbilarna är nära nog fullutrustade, vilket innebär att vi får möjlighet att testa de flesta viktiga systemen. Samtidigt innebär det att prislappen för exempelvis BMW:n hoppar upp från de där 422 000 till 665 600 kronor i listpris. Jaguaren kostar 632 800, Mercedes 618 150 och Volvo S90 inte fullt lika saftiga 538 000 kronor. Smakar det så kostar det.
När nya E-klass och Volvo S/V90 lanserades under 2016 så höjdes referensnivån i stora mellanklassen, även kallad E-segmentet, avsevärt. Tonvikten i dag ligger på gränsöverskridande prestanda – bilarna är både avslappnande och spänstiga, på samma gång som de har tagit
nivån för hjälpsystem till tidigare oanade höjder – allra mest Volvo vars Pilot Assist körhjälpsfunktion fungerar mycket bra.

På pappret lockar BMW med teknik i överflöd. Någon renodlad Pilot Assist (Volvospråk) har 5-serien förvisso inte, men väl ett så kallat semi-auto-pilotsystem kallat Steering & Lane Control Assistant (ingår i Driving Assistant Plus-paket, 27 400 kronor). Under vår tidigare provkörning från Portugal fungerade systemet i de flesta fall, men gjorde även ett par blunders.

BMW 520dXDRIVE
BMW 520dXDRIVEFoto: Patrik Lindgren

Mer abrupt assistans

Det kamera- och radarbaserade systemet är bland det första som får visa sin prestanda på trafiktomma E4 och testlaget håller med – det är inte klockrent i sin funktion. Där Volvo Pilot Assist är med och styr hela tiden med små ingrepp, där släpper BMW:n kontrollen tills hjälp verkligen behövs och då blir ingreppen mer abrupta. Relativt starka styringrepp märks, trots att vi via menysystemen i nyutformade iDrive skiftar inställningar enligt konstens alla regler. I Volvo S90 ser Pilot Assist (ingår i grundutrustningen) till att alltid hålla bilen mitt i körfältet, det är i dagsläget branschens bäst fungerande självkörande system. Den så kallade målbilden.
Om vi, då för sju år sedan i första testet av F10-generationen, hade börjat testet med att kritisera den självkörande funktionen i BMW 5-serien – då hade vi fått utstå spott och spe för att vi inte förstod att BMW 5-serie är en körmaskin som ska njutas av föraren. Men vi är där nu, eller i alla fall snuskigt nära de självkörande bilarna. Och Volvo behärskar tekniken bäst i testet utan tvekan. Mercedes E 220 d med Drive Pilot (ingår i förarassistentpaket, 21 300 kronor) är bättre än BMW 5-serie, men sämre än Volvo.

Jaguar – puritanens val?

När systemen är färdigutvecklade så ska ingreppen knappt märkas och det är exakt så som S90 uppträder med Pilot Assist. Och Jaguar XF då? Tja, tekniken har inte flyttat in i den brittiska bilen ännu och puritanerna kan ju hävda att ”det är för väl, där får man i alla fall köra bilen själv!”. Sanningen ligger mer i att XF är aningen äldre än övriga och att nästa generation måste ha självkörande system, annars är den omkörd från start.
Systemen tar över bilarna allt mer, men det har sina baksidor. Adaptiva farthållare, filhållningsassistans, skyltigenkänning, filbyteshjälp och funktionen att farthållaren följer hastighetsbegränsningarna är bra. Så länge det fungerar.

Otäckt farthållarfel

I vår E 220 d märker vi plötsligt att navigationen tror att vi är på väg genom Avesta, när vi i själva verket kör söderut på E4 mellan Norrköping och Linköping. Detta i sig innebär inga problem. Men då funktionen att den adaptiva farthållaren ska följa hastighetsbegränsningarna är aktiverad och att bilen får info om skyltar genom navigationen – plötsligt börjar E 220 d ta ner hastigheten till 40 km/h ute på E4. Bilen tror att vi kör genom Avesta på en gata där begränsningen är 40 km/h! Första gången det händer är det riktigt otäckt, som att bli utsatt för ett Poltergeist-fenomen bakom ratten. Efter att samma sak upprepats ett antal gånger så stänger vi av farthållaren, tar nästa avfart för ett oplanerat stopp och försöker starta om systemet. Utan positivt resultat. I stället stänger vi av funktionen att bilen ska följa hastighetsbegränsningarna och kör vidare utan bekymmer. Efter att ha uppdaterat mjukvaran hos Mercedes så är problemet ur världen. Men likväl – otäckt. Frågan är om det även hör till framtiden att åka till verkstaden och uppdatera på samma sätt som man åker till verkstaden och släcker varningslampor i dag?

JAGUAR XF 20d
JAGUAR XF 20dFoto: Patrik Lindgren

Riktningsstabila däck

När vi tar över styrningen i BMW 520d xDrive så visar sig bilen vara en mycket väl fungerande motorvägskompis med bra komfort och skärpan bevarad. Vad som är ännu viktigare är att bilen går klockrent riktningsstabilt i alla lägen – med punkteringssäkra däck. Hur många gånger har vi inte klagat på detta? Skönt att det är över. Hoppas bara det står sig även med sommardäck.

BMW har gjort stor sak av sin viktminskning, säger bland annat att nya 5-serien kan vara upp till 100 kg lättare än föregångaren genom användning av aluminium/lättmetall-legeringar i stället för stål till många komponenter. Säkerligen har de sänkt vikten – på flertalet komponenter i alla fall. Klart är i alla fall att den välutrustade F10-bilen vi testade vintern 2010, en bakhjulsdriven 523i, vägde 1 840 kg i verkligheten. När vi ställer nya bilen på Polisens krönta våg i Norrköping så stannar den på 1 890 kg inklusive full tank och 70 kg förare. Mercedes är lättast i testet på 1 870, Jaguar väger 1 930 och Volvo 1 970.

Volvon tystast

Ljudnivån i 5-serien är låg så länge asfalten är slät, men med de mellaneuropeiska vinterdäcken på 19-tumsfälgar blir ljudnivån klart högre när vägen är dubbsliten. På den punkten är Mercedes och framför allt Volvo S90 bättre. Den svenska bilen är tystast i gänget, alltid. Testbilen är extrautrustad med akustikrutor, ett tillbehör som ensamt kostar 6 900 kronor och varmt kan rekommenderas.
Vår 520d xDrive är utrustad med sportstolar, vilket ingår i Sport Line-­paketet för 21 600 kronor, som ger möjlighet till grymt bra körställning och komfort i alla lägen – även på de riktigt långa resorna. Alla testförare, korta som långa, hittar rätt körställning.

Mycket ny interiör teknik

Förarmiljön är full av saker att upptäcka, allra mest i det nya iDrive-systemet med sin 10,25 tum stora skärm mitt i bilen. Det nya upplägget av menyerna är lätt att ta till sig, att det sedan är otroligt många undermenyer, samt många saker att välja på i varje meny, är en annan sak. Men att man ska behöva ta sig långt in i menysystemen för att exempelvis hantera head-up-display känns krångligt, fick det inte plats en knapp till på panelen?

En annan lätt kritisk punkt rör de små symbolerna till stolsvärmen i klimatmenyn. En mycket positiv kritik rör placeringen av knappen till rattvärme som sitter klockrent i rattkransen klockan 6. Gest-styrningen är en rolig grej som visar sig fungera utmärkt efter några försök. Bilen är extrautrustad med systemet som känner igen rörelser, som sedan kopplas till funktioner. I det här fallet antingen genom att jag snurrar med fingret mitt i bilen, pekandes mot infotainmentskärmen, eller att jag trycker mot skärmen ute i luften. Låter det knas? Ingalunda. Jag har valt volymkontroll till snurrandet och det fungerar klockrent. Det bästa av allt, jag kan göra det helt utan att lyfta blicken från vägen.
Jaguars menysystem känns i jämförelse med de andra klart föråldrat. Om XF hade haft lika många detaljer att hålla reda på i sitt existerande system som BMW 5-serie hade kaos varit ett faktum. Nu är det bara lite svårt att hantera med små symboler.

MERCEDES E 22 d SE
MERCEDES E 22 d SEFoto: Patrik Lindgren

På denna punkt är Mercedes E-klass med sina stora TFT-skärmar minst lika bra som nya 5-serie. Enklast och även bäst av dem alla är Volvo S90 med sin stora stående skärm mitt i bilen. Det finns en attraktiv logik i hur olika funktioner har samlats på tre olika menysidor. Utifrån dessa tre utgår valen och det är synnerligen enkelt att ta till sig – exakt som att hoppa runt på en surfplatta. Här finns inte samma mängd av delstyrning av funktioner som i BMW, fast de funktioner som finns här fungerar å andra sidan väldigt bra. Det är viktigast.

Sittkomfort i världsklass

Komfortmässigt hamnar Jaguar XF på efterkälken. Stolarna är klart godkända, men det räcker inte i det här gänget där BMW, Mercedes och Volvo erbjuder sittkomfort i världsklass. Ljudnivån är högre från hjulställen och motorljudet märks mer.

När vägarna blir mindre så växer Jaguar XF, precis som den gjort vid tidigare tester. Mycket av behållningen ligger i själva väguppträdandet, bilen är rolig och engagerande att köra. Det märks, för plötsligt börjar det bubbla i walkie-talkie-högtalarna efter en stunds lugn.

Motorn i XF levererar okej med kraft och växellådan fungerar som den ska. När landsvägarna genom Östergötland blir till småvägar trivs Jaguar XF riktigt bra, men det ska sägas – det gör övriga bilar också. BMW 520d xDrive växer ännu mer som körupplevelse. Eller, rättare sagt, den krymper – den känns mindre än vad den är framförallt genom att vara så enkel att placera på vägen. Mercedes E 220 d har inte lika involverande egenskaper och när vägen är dålig märks bakvagnens brister. Troligtvis är det stötdämpningen som inte riktigt klarar av för många ojämnheter på kort sträcka och då går bakvagnsgreppet tillfälligt förlorat. Vi har upplevt det tidigare i Norrlands inland och upplever det även i dag dessvärre.

BMW och Volvo ger bäst känsla

Volvo S90 presterar däremot riktigt bra. Både BMW och Volvo uppvisar likt Jaguar trevlig styrkänsla och fasta chassireaktioner utan att för den delen bli hårda. I BMW kan vi justera stötdämpningen via Dynamic Damper Control (11 900 kronor extra) och jag fastnar för Sport Individual där styrning och motor ställs i sport och chassi samt växellåda i komfort. Blandningen fungerar i mina ögon mycket bra, men styrkänslan är inte lika närvarande som den var för kanske tio år sedan i femman. En eftergift för att trolla fram bättre riktningsstabilitet? Hos Volvo, Jaguar och Mercedes har vi möjlighet att välja olika körprogram, men skillnaderna blir inte så tydliga.

Mekaniskt bygger BMW vidare på sin fina tvåliters dieselturbo med variabel turbogeometri på 190 hästar/400 Nm och den fint fungerande åttaväxlade Steptronic automatlådan som är enda alternativet till 520d xDrive.

VOLVO S90 D5
VOLVO S90 D5Foto: Patrik Lindgren

S90 accelererar snabbast

Vid accelerationstesterna mäktar bilen bara prestera 8,7 sekunder vid 0-100 km/h att jämföra med 7,6 som fabriken anger. Visserligen med mellaneuropeiska vinterdäck, men enligt uppgift från testförare Ruben så slirar det inget. Volvo S90 D5 AWD ska klara samma sprint på 7,0 och gör det på 7,4 s med samma förutsättningar, Mercedes på 8,1 och Jaguar på 9,2 s.

Omkörningsaccelerationen påverkas inte nämnvärt av det blöta underlaget då vi mäter från 70-130 och här visar sig BMW vara långsammast tillsammans med Jaguar på 9,2 sekunder, Mercedes klarar samma utmaning på 8,1 och Volvo på 7,6 sekunder.
Tydligt är att 520d xDrive är långsammare än Mercedes i rak jämförelse. Under testet lägger vi in 50 mil med kolonnkörning för att få en vettig testförbrukning. Denna består till hälften av motorväg och resten en blandning av större och mindre landsvägar samt lite stadskörning.

E-klass bränslesnålast

Mercedes visar sig vara snålast med en snittförbrukning på låga 0,57 l/mil. Den starkare Volvon, som dessutom är tyngst, drar 0,64 l/mil – marginellt snålare än BMW på 0,65. Jaguar hamnar i en egen liga på 0,73 l/mil. Här ska vi nämna att BMW:n bara hade gått drygt 100 mil vid teststart, förbrukningen kommer att sjunka en aning. Övriga bilar hade gått minst 500 mil.
Sammantaget så sticker inte BMW ut mekaniskt. Visst, samspelet motor/växellåda är fortfarande mycket bra. Men det är det i både Volvo och Mercedes också. Faktiskt på näst intill exakt samma vis som i BMW – uppträdandet är snarlikt.

Lägstanivån i klassen är snuskigt hög, men det har blivit svårare att hitta egentliga särdrag att hänga upp sig på. Eller lockas av. Inte mer än att du får 45 hästar och 80 Nm extra i Volvo S90 D5 AWD. Se det som en rabatt för att Volvo än så länge inte på allvar är etablerade i den absoluta klasstoppen.

Mycket jämnt

Ju mer vi kör, ju fler mil som matas in i ryggraden – desto tydligare blir det att BMW inte kommer att ta någon enkel seger i det här testet. Det är fortfarande en ruskigt bra bil, inget snack om saken. Men konkurrenterna i form av Mercedes och Volvo presterar på samma nivå – ibland även bättre. Volvo imponerar genom att gång på gång visa att deras efterforskningar, planläggning och till slut genomförande för att nå upp till tyskarnas premiumnivå har lyckats. Ta inredningen som exempel. Det hade varit betydligt enklare för Volvo att satsa på en stram stil likt BMW:s – helt enkelt för att facit redan fanns där. I stället gjorde man sin egen grej och lyckades. Just på den punkten tycker vi att BMW misslyckas en smula, för man sätter en ny bil på banan utan att den känns just ny.

Foto: Emmy-Lie Vilsson

Sammanfattning

Nya BMW 5-serie är en grymt bra bil, men den är inte lika självklart en vinnare som föregångarna. Prismässigt landar den bra och milkostnaden blir lägst, men då får du en bil med förhållandevis låg utrustningsgrad som blir riktigt dyr att utrusta. För att ta 520d xDrive någorlunda upp till samma nivå som exempelvis välutrustade Volvo S90 D5 AWD krävs utöver Sport Line för 21 600 kronor minst 82 500 kronor till. Då får du Driving Assistant Plus-, Connected- samt Innovation-paketen vilket i grova drag innebär de adaptiva strålkastarna, hela paketet med förarhjälpsystem samt parkeringsassistans och navigation. Först med denna utrustningen blir BMW så modern som man kan kräva av en bil i den här klassen.
På den punkten faller Jaguar XF tidigt, den behöver moderniseras för att nå samma nivå. Mercedes E-klass? En grymt bra bil, men det är även Volvo S90 D5 AWD. Fin att köra, komfortabel på alla sätt och vis samt tekniskt sett inspirerande då allt fungerar. S90 vinner detta test.

Foto: Patrik Lindgren
FAKTA

BMW 520d XDRIVE STEPTRONIC

Pris: 443 600 kr.
Motor: Diesel. 4-cyl, 2,0 liter, turbo. 190 hk (140 kW) vid 4 000 r/­min. 400 Nm vid 1 750-2 500 r/­min.
CO2: 119 g/km.
Förbrukning: 0,45 l/mil (bl).
Acceleration: 0–100 km/h på 7,6 s.
Toppfart: 232 km/h.
Storlek (l/b/h): 494/187/147 cm.
Tjänstevikt: 1 840 kg.
Maxlast: 485 kg.

BETYG

ÄGA
Lägst milkostnad i grundutförande inklusive Sport Line-paket. Extrautrustningen kostar rejält.
KÖRA
Leverar på hög nivå direkt, positivt att punkteringssäkra däcken blivit bättre. Mycket väl fungerande helhet. Följsam, kraftfull, direkt.
KOMFORT
BMW har ypperliga stolar, men tappar i ljudkomfort på sämre väg. I övrigt mycket bra.
UTRYMMEN
Nya 5-serien trollar fram ungefär samma utrymmen som kungarna i klassen.
SÄKERHET
Mycket hög utrustningsnivå möjlig men ännu inte älg- eller EuroNCAP krocktestad.
MILJÖ
BMW anger 119-129 gram CO2 per kilometer (beroende på hjulstorlek), drar 0,65 l/mil på väg.
HELHET
BMW har lyft den klassiska modellserien till nya höjder. För dig som kör föregångaren – du kommer att känna igen dig. Men den tidigare så övertygande styrkan märks inte på samma sätt då konkurrenterna vässat sina vapen. Fortfarande en grymt bra bil – men inte bäst rakt igenom.

Foto: Patrik Lindgren
FAKTA

JAGUAR XF 20d AWD

Pris: 496 900 kr.
Motor: Diesel. 4-cyl, 2,0 liter, turbo. 180 hk (132 kW) vid 4 000 r/min, 380 Nm vid 1 750–2 500 r/min.
CO2: 129 g/km.
Förbrukning: 0,43 l/mil.
Acceleration: 0–100 km/h på 8,1 s.
Toppfart: 229 km/h.
Storlek (l/b/h): 495/188/146 cm.
Tjänstevikt: 1 818 kg.
Maxlast: 432 kg.

BETYG

ÄGA
XF blir dyr med lite utrustning och flera säkerhetssystem går inte att köpa alls.
KÖRA
Tidigare testförarens favorit, men inte nu. Inte lika fullkomlig i sin framtoning. Mest ljud, törstigast utan att ge någon direkt fördel.
KOMFORT
Hyfsade stolar, men de är sämst i gänget. Hyfsad ljudkomfort, men det räcker inte här.
UTRYMMEN
Formen med den sluttande taklinjen stjäl viktiga centimetrar i huvudhöjd bak.
SÄKERHET
Når inte alls samma nivå som konkurrenterna etablerat. Dålig i älgtestet.
MILJÖ
Något högre CO2-utsläpp och dessutom törstigast i gänget med 0,73 l/mil ute på vägen.
HELHET
Det stora pågående generationsskiftet i klassen, plus nytt blod i form av Volvo S90 – Jaguar XF hänger inte riktigt med. Samma pengar köper en mindre fullkomlig produkt där flertalet intressanta nymodigheter helt eller delvis saknas. Synd på en så rar ärta.

Foto: Patrik Lindgren
FAKTA

MERCEDES E 220 d SE

Pris: 448 700 kr.
Motor: Diesel. 4-cyl, 2,0 liter, turbo. 194 hk (143 kW) vid 3 800 r/min, 400 Nm vid 1 600–2 800 r/min.
CO2: 102 g/km.
Förbrukning: 0,39 l/mil.
Acceleration: 0–100 km/h på 7,3 s.
Toppfart: 240 km/h.
Storlek (l/b/h): 492/185/147 cm.
Tjänstevikt: 1 850 kg.
Maxlast: 490 kg.

BETYG

ÄGA
Hyfsat grundpris i klassen, men klart lägre utrustningsnivå än Volvo. Snålast i gänget och lägst fordonsskatt.
KÖRA
Med vinterdäck inte fullt lika skarp i sin framtoning, men likväl bra.
Snål samtidigt som den inte tappar några prestandamässiga poäng.
KOMFORT
Tyst, lugn och behaglig i alla lägen. Precis som i Volvo kommer du alltid fram utvilad.
UTRYMMEN
Bra avlastningsytor och fack liksom bra utrymmen både fram och bak.
SÄKERHET
Mycket hög utrustningsnivå möjlig, bra i älgtest och i krocktest hos EuroNCAP.
MILJÖ
Går snålast, både i Sverigecykeln och i verkligheten. Dessutom lägre CO2-utsläpp.
HELHET
Lägstanivån är mäktigt hög i Mercedes E-klass och det är roligt att se resan som modellen har gjort. För Mercedes har anammat samma tankesätt att modellen ska prestera i alla grenar som konkurrenterna i övrigt. Med mer grundutrustning en vinnare?

Foto: Patrik Lindgren
FAKTA

VOLVO S90 D5 AWD

Pris: 462 600 kr.

Motor: Diesel. 4-cyl, 2,0 liter, turbo. 235 hk (173 kW) vid 4 000 r/min, 480 Nm vid 1 750–2 250 r/min.
CO2: 127 g/km.
Förbrukning: 0,48 l/mil.
Acceleration: 0–100 km/h på 7,0 s.
Toppfart: 240 km/h.
Storlek (l/b/h): 496/188/144 cm.
Tjänstevikt: 1 808 kg.
Maxlast: 462 kg.

BETYG

ÄGA
D5 AWD är riktigt bra utrustad redan i standardutförande. Dyrare service samt högst inköpspris ger högre milkostnad.
KÖRA
Mycket bra på alla vägar, i alla situationer. Lugn, men med nerven bevarad. Stark, smart och näst snålast i gänget. D5 och automatlådan imponerar.
KOMFORT
Tystast i gänget och riktigt bra stötdämpning, sittkomfort samt vilsamt beteende.
UTRYMMEN
Bra utrymme både fram och bak, bra avlastningsytor och tilltaget bagageutrymme.
SÄKERHET
Mycket hög utrustningsnivå, bra i älgtest och full pott hos EuroNCAP.
MILJÖ
Något högre CO2-utsläpp men ändå näst snålast i testförbrukningen med 0,64 l/mil.
HELHET BÄST I TEST!
I en rak match mot klassens bästa och nyaste bilar visar Volvo ännu en gång att de gjort läxan och gjort den bra. För samma pengar som du köper en mediokert utrustad konkurrent får du en nära fullmatad D5 AWD med prestanda i absoluta klasstoppen.