Dyrt äga bil nästa år

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-10-09

Både bensinpriset och skatten höjs ännu mer efter nyår

Dags att byta? Thomas Sjölin tankar sin stora Volvo V 70. Det känns i plånboken. ”Man måste kanske tänka på att byta till en bränslesnålare bil”, säger han.

Nästa år höjs fordonsskatten och bensinpriset går upp.

För ägare av Sveriges vanligaste bil, Volvo V 70, ökar kostnaden med minst 940 kronor.

Den som äger Volvos stora stadsjeep XC 90 får betala över tusen kronor mer.

Aftonbladet har räknat ut hur mycket kostnaderna ökar nästa år för trettio av våra vanligaste bensindrivna bilar.

Bensinskatten höjs med 21 öre, momsen inräknad. I går, fredag, höjdes priset för en liter 95 oktan till 10,64 kronor. Räknat på det blir literpriset efter nyår 10,85 kronor – nytt rekord för Sverige.

Det gamla löd på 10,68 och var från maj 2001.

Bensin för elva kronor

Mycket talar dock för att bensinpriset kommer att stiga ytterligare framåt jul och hamna runt elva kronor. Då blir kostnaderna efter nyår ännu högre än i tabellen (se länk intill).

Bensinkostnaderna är uträknade för en körsträcka på 3 000 mil om året.

Sedan tidigare är det klart att fordonsskatten höjs 2005. För bensinbilar handlar det om en ökning med 23 procent.

Tung bil ger hög skatt

Skatten beräknas på hur mycket bilarna väger, ju tyngre bil, desto högre fordonsskatt.

När kostnaderna för bensin och skatt för lilla Daewoo Matiz ”bara” ökar med 550 kronor, blir Volvo XC 90 1 236 kronor dyrare under nästa år för sina ägare.

Kostnaderna för Saab 9-3 stiger med 837 kronor, Saab 9-5 kombi 987 kronor, Volvo V5 840 kronor, Ford Focus 672 kronor.

En av dem som inte är glad över de höjda skatterna är Thomas Sjölin, 24, från Kista. Han kör omkring 3 000 mil om året med sin Volvo V 70.

– Det är redan dyrt, men nu kanske man måste börja tänka på att byta till en mindre och bränslesnålare bil, säger han.

Vad kostar det?

Sven-Anders Eriksson

Följ ämnen i artikeln