Elbilsguiden

presenteras av

Tricken – så klarar du elbilsfällan som få vet om

Uppdaterad 2020-04-17 | Publicerad 2020-04-05

Bilar som går att ladda med el är en supertrend.

Bra för miljön, billiga att köra – men se upp för radhusfällan!

– Att det finns el i garaget betyder inte automatiskt att du kan ladda din elbil där, definitivt inte, säger Eric Bodin, förbundsjurist på Villaägarna.

För de som bor i egen villa är en laddhybrid eller en elbil inga problem. Ta dit en elektriker, installera en laddbox – och kör.

Bor du i radhus eller i bostadsrättsförening är det en helt annan sak.

Men eluttaget i garaget då – är det inte bara att använda det? Eller uttaget på parkeringsplatsen för motorvärmaren, där finns ju el?

Svaret är nästan alltid nej, du får inte ladda din elbil där.

Eric Bodin förklarar varför.

Gamla elinstallationer

Eric Bodin, förbundsjurist på Villaägarna.

– De flesta elanläggningarna i radhus eller till bostadsrättsföreningar installerades utan tanke på elbilsladdning, och då är första frågan om det är säkert att använda dem till detta, säger han.

Man måste alltså ta dit en elektriker som tittar på elanläggningen. Det troligaste är då att det behövs en uppgradering av något slag för att anläggningen ska klara av laddning av elbilar.

– Och man får aldrig riskera att förstöra en gemensam anläggning, säger Eric Bodin.

Okej, så ta dit en elektriker och fixa så det funkar, hur svårt kan det vara?

Ganska.

Ordet du ska lägga på minnet är: anläggningsbeslut.

För garage och parkeringsplatser finns ett anläggningsbeslut upprättat av Lantmäteriet. Beslutet bestämmer vad ni som bor i radhuset eller bostadsrättsföreningen får använda exempelvis garaget till.

– Det finns de som tycker att det borde gå att uppgradera en befintlig elinstallation så att det blir möjligt att ladda elbilar utan att ändra anläggningsbeslutet. Det finns till exempel gott om rättsfall där gamla kabeltevenät moderniserats till fiber, säger Eric Bodin. 

Men då räcker det inte med att elen finns i verkligheten, den måste finnas med i – just det: anläggningsbeslutet. Ingen el i anläggningsbeslutet – ingen uppgradering. 

Och även då är det osäkert om det går. 

– Det finns andra som tycker att ”tanka” en elbil är något principiellt annorlunda.

Ännu finns inget rättsfall som reder ut frågan.

Gör om – gör rätt

Man kan förstås begära att Lantmäteriet upprättar ett nytt anläggningsbeslut och i det tar med laddning av elbilar. 

– Ja, det går, men det kräver troligtvis att samtliga fastighetsägare är med på det, säger Eric Bodin.

Det är upp till varje lantmätare att själv bedöma en rad punkter. Bland annat ska lantmätaren avgöra om den nya elanläggningen gör att fastigheterna stiger i värde, inte bara nu utan även i framtiden. Det kan ju finnas en ny teknik precis runt hörnet som gör hela installationen värdelös. Tänk etanolbil, så förstår du.

– Det kan finnas lantmätare som tycker att en ny laddningsanläggning kostar mer än den smakar. Men här sker en förändring dag för dag. Ju fler elbilar som kommer ut på marknaden, desto mer talar för att investeringen är värd kostnaderna. 

Är det ett moment 22?

– Ja, många som bor så att de inte kan ladda en elbil hemma avstår säkert från att köpa en. Det blir lite märkligt. Samhället vill att man ska minska utsläppen av klimatgaser och i dagens läge anser man att det är bra med elbil. Då är det olyckligt att det finns en broms i det här systemet, säger Eric Bodin.

3 knep – så fixar du elbilen i radhuset

  1. Ladda på jobbet:  Pendlar du med bilen till jobbet laddas den ju ändå varje dag – bara inte hemma. Förutsatt att det finns laddplatser på jobbet, förstås.
  2. Ladda på stan: Åk iväg och ”tanka” elbilen vid en laddstolpe på stan. Många nya elbilar har så pass lång räckvidd att det räcker att ladda någon gång i veckan om du inte kör för långt. 
  3. Skaffa en laddhybrid: Då behöver du aldrig ha panik. Ladda den på jobbet eller på stan när du kan – annars kör du bara som vanligt. 

ANNONS

Hitta en bra laddstation för din elbil:

TIBBER STORE

Easee Charge Lite

5 095 kr

COMPUTERSALG

Wallbox Pulsar Plus Type 2

6 948 kr

ELGIGANTEN

GreenCell EV14 Laddbox med Typ2 22Kw 32A 3-fas 6,5m

6 464 kr

COMPUTERSALG

InnoHome CHARLIE-1 EV Type 2 32A 7,4kW

1 499 kr

TEKNIKPROFFSET

Garo GLB 32A 22kW (inkl. Typ 2 kabel)

6 999 kr

LADDBOXBOLAGET

Charge Amps Aura Typ 2 32A 3-fas 22kW

13 490 kr

TIBBER STORE

Zaptec Go 32A 3-fas 22kW

5 990 kr

LADDBOXBOLAGET

DEFA Power Laddbox

6 990 kr

TIBBER STORE

go-e Charger Gemini Flex

5 495 kr

TIBBER STORE

Wallbox Pulsar Max 22kW 5m (PLP2-0-2-4-9-002)

6 995 kr

ELBILSVARUHUSET.SE

CTEK Njord GO 16A 3-fas 11kW (inkl. Typ 2 kabel 5m)

5 970 kr

MOTOACTION.SE

Malmbergs Laddbox Typ 2 3-fas 16A 11kW 6m Kabel

20 899 kr

TIBBER STORE

Wallbox Pulsar Max 22kW 7m (PLP2-M-2-4-9-002)

7 495 kr

EVIFY

Tesla Wall Connector Laddbox

5 995 kr

PROFFSMAGASINET

CTEK Chargestorm Connected 2 2-way 16A 3-fas 11kW

32 783 kr

EVIFY

Zaptec Go 22kW (inkl. installation)

4 995 kr

POWER

Amina Charging Station

4 399 kr

COMPUTERSALG

DEFA eMove Mode 2

3 475 kr

LADDBOXBOLAGET

Garo Entity Pro 22 kW

10 790 kr

EVIFY

DEFA Power charging station 22kW TYPE2

6 890 kr

JULA

Blaupunkt Portabel Laddbox 3-fas P3PM2T2 11kW 8-16A 450V

5 999 kr

COMPUTERSALG

Wallbox Copper SB

5 266 kr

LADDBOXBOLAGET

Zaptec Zapcharger Pro Typ 2 32A 22kW

10 790 kr

ELBILSVARUHUSET.SE

CTEK Chargestorm Connected 2 2-way 32A 3-fas 22kW

21 995 kr

SENETIC

GreenCell EV16 Laddbox med Typ2-Schuko 16A 3,6kW 5,5m

2 433 kr

SMART LED SOLUTIONS

Garo Wallbox 32A 22kW (inkl. Typ 2 kabel)

5 999 kr

EVIFY

Charge Amps Halo 16A 11kW (inkl. Typ 2 kabel)

4 995 kr

EVIFY

Charge Amps Dawn 4G 32A 3-fas 22kW

7 799 kr

I samarbete med

Prisjakt.nu

Följ ämnen i artikeln