Rapport: Tesla Model S håller bara i 10 000 mil

Publicerad 2015-12-10

Tesla Model S har hyllats för sin teknik och prestanda.

Men nu kommer det uppgifter som lär få Tesla-ägarna att sätta hjärtat i halsgropen.

Bilens drivlina håller bara i 10 000 mil.

Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook
Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här

I somras sprängde Tesla betygsvallen då deras Model S fick 103 poäng på Consumer Reports 100-poängsskala. Något som inneburit att man nu ser över hela betygskriteriesystemet.

Dock är inte allt guld och gröna skogar.

Consumer Reports risade bilen för dess bristfälliga kvalitet och vid genomgång fastställdes det att Model S har hela 43 procents sämre driftssäkerhet än genomsnittsbilen.

Men det slutar inte där.

Den fristående organisationen Plug-In America har gått igenom Consumer Reports ägardatabas och statistik. De påstår att hela två tredjedelar av tidiga årsmodeller (2012-2013) av Model S har drivlinor som ”troligtvis” kommer att gå sönder innan 10 000 mil (60 000 miles), det rapporterar Green Car Reports.

Katastrofalt resultat

Sajten skriver att datan körts dubbelt och att även om endast en liten del av Tesla-ägarna svarat – så ger det en bild av problemet. Och det ser katastrofalt ut.

Resultatet har man fått genom en så kallad Weibull-analys som beräknar förväntad livslängd.

Att Tesla som nystartat bilföretag har kvalitetsbrister är kanske inte en överraskning. Dock bör det sägas att företaget ständigt förfinat/förbättrat sin produkt och lyckats få ner felfrekvensen rejält. Dessutom har de en åttaårig garanti på drivlinan – vilket gör att många av ägarna kommer att få en kostnadsfri lösning på ovan nämnda problem.

Men det ska inte förringas att det överhuvudtaget uppstår så allvarliga fel i Model S.

Green Car Reports har försökt få svar från Tesla angående undersökningen, men utan framgång.

Läs hela rapporten här – och här går det att se Plug-In Americas statistik.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

Följ ämnen i artikeln