Köpläge på Passats ”nygamla” folkvagn

Uppdaterad 2015-06-18 | Publicerad 2015-06-11

BEG-TEST: Här är bilens styrkor – och håll utkik efter dessa brister

En av landets bästsäljande bilar fick ny kostym 2011 trots att den aldrig hade någon säljsvacka.

Volkswagen kallade Passat ny och det kan man delvis hålla med om...

Följ Aftonbladet Plus på Facebook

De flesta plåt – och plastbitar som syns utifrån är lätt omdesignade men det mest framträdande är fronten med strålkastare, grill och nederdel som fått en mer sober design.

Baktill ses bakljus med ny design och inuti märks också en del förbättringar med lättare förändringar av instrumentbrädan. Kanske den bästa förbättringen är handbromsknappens flytt från vänster sida om ratten till vänster sida om växelspaken. Fjärrfällning av baksäte är nytt liksom analog klocka upptill på instrumentpanelen.

Det finns en hel del små men uppgraderade nyheter inredningsmässigt. Alla till det bättre.

Chassimässigt har det också hänt en del även om plattfomen är densamma. Framför allt går ”nya” Passat tystare både från vindbrus och vägbuller.

Stark men ändå snål

Bussningarna i hjulupphängningarna har finjusterats vilket påverkar både styr – och vägkänslan till det bättre. Inte för att det var dåligt på förra modellen, skillnaden är liten men finns där ändå.

Bättre ljudisolering har kommit till, framför allt oljud från bakhjulen har eliminerats bättre.

Samtliga motorer är också uppgraderade och har lägre bränsleförbrukning än tidigare. 1,6 TDI med 105 hästkrafter är ny och ska bara dra 0,42 liter milen enligt EU-körcykeln. Downsizing och start/stopp-system har också gjort sitt till för att hålla nere förbrukningen.

Nya säkerhetssystem har också tillkommit där autobroms stoppar bilen i upp till 30 km/h om inte föraren ingriper, adaptiv farthållare finns liksom Lane Assist som varnar om föraren tappar kursen. Dessutom finns trötthetsvarnare.

En av de mest populära tjänstebilarna i vårt land är Passat 4Motion TDI 170 med Masterspaket. Fyrhjulsdriften är Haldex generation fyra och ­motorn ger 177 hästkrafter. Stark men ändå snål.

Populär är också den snabbväxlande DSG-lådan, i det här fallet sexväxlad med lameller i oljebad, och inte den ibland krånglande sjuväxlade med torrkopplingar (internbeteckning DQ200).

Inte omsprungen

B7-modellen är också den första Passaten i Alltrack-utförande som du ser här på bilderna.

VW kunde inte bara sitta på rumpan och se hur Volvo, Audi, Skoda och Subaru lyckats med sina förhöjda kombibilar – och hur bra de säljer, så de plastade in Passaten och höjde markfrigången med tre centimeter till 16,5 centimeter.

Passat är en rymlig bil med bra plats både fram och bak. Dessutom ett stort bagageutrymme som också är lättlastat. Ja, vi pratar kombimodellen eftersom den har sålts i särklass bäst.

Många exemplar

Passat B7 har sålts i cirka 55 000 exemplar sedan modellår 2011 och nu ska de som rullar som tjänstebil bytas ut. Det betyder många Passater att välja bland på begagnatmarknaden. Givetvis har den full pott i krocktest, och som sagt alla de moderna säkerhetssystem man kan kräva.

Fakta VW Passat B7  TDI  140  2011-15

Motor: Diesel. Tvärställd R4 med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler/cylinder. 1 968 cm3, max effekt 140 hk vid 4 200 r/-min, max vridmoment 320 Nm vid 1 750 r/-min.

Kraftöverföring: Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

Hjul: Fälgbredd 7 tum, däck 215/55 R16.

Fartresurser: Toppfart 208 km/h, acceleration 0-100 km/h 10,1 s.

Bränsleförbukning (EU-norm): 0,46 liter milen vid blandad körning.

1,4 Ecofuel/DSG. VW slutade sälja den till taxi. Vad är det som säger att den håller för vanligt folk?

Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus

Trygg och bekväm. Köregenskaperna har förfinats och den går tystare än föregångaren.

Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus

Stort utbud. Tjänstebilar ska bytas ut och då kommer många begagnade ut på marknaden. Läge för bra priser.

Håll utkik efter dessa brister:

Passat av denna generation har återkallats för montering av svängningsdämpare på spridarrören/högtrycksledningarna som kunde spricka/läcka på dieselmotorer. En verkstadsåtgärd har rört omprogrammering av motorstyrdon på vissa bilar med manuell växellåda, om det noterats att de har varit svårt att starta i backe.

2014 har kontroll av eventuell korrosion på gastankar startats, i samband med service av Passat EcoFuel.

Man bör kolla att alla elektriska funktioner fungerar, att bromsskivorna bak inte är rostiga samt att serviceboken är ifylld till punkt och pricka.

Service och riktpriser

Mil, kronor:

3 000 , 2 740 kr.

6 000 , 5 116 kr.

9 000 , 4 045 kr.

12  000,  5 116 kr.

15  000 , 3 635 kr.

18  000 , 4 631 kr.

Kamrem ska bytas vid 21 000 mil/7 494 kr.

Så mycket kostar Passat Variant TDI 140 Masters som rullat cirka 2 000 mil per år och är i fint, fullservat skick. DSG bör kosta cirka 8 000 mer, 4Motion cirka 10 000 mer, TDI 170 cirka 10 000 mer, EcoFuel cirka 10 000 mindre, Alltrack cirka 20 000 mer.

2011 : 120 000 kr

2012 : 135 000 kr

2013 : 160 000 kr

2014 : 190 000 kr

Så mycket kostar reservdelarna

 1) Reservdel 2) Material 3) Arbete

 1) Avgassystem, komplett 2) 3 826 kr 3) 1 950 kr

 1) Katalysator 2) 18 140 kr

 1) Bromsbelägg runt om 2) 1 861 kr 3) 2 550 kr

 1) Koppling, komplett 2) 6 578 kr 3) 7 950 kr

 1) Strålkastare, komplett 2) 3 369 kr

 1) Framskärm 2) 2 766 kr

 1) Stötdämpare, runt om 2) 6 475 kr 3) 6 000 kr

 1) Stötfångare fram, komplett 2) 5 194 kr

 1) Generator 2) 6 201 kr 3) 2 100 kr

  Summa material: 54 410 kr

  Snitt reservdelar bilar: 39 487 kr

Historik Volkswagen Passat

1973: Första generationen.

1980: Andra generationen.

1988: Tredje generationen.

1993: Fjärde generationen.

1996: Femte generationen.

2000: Sjätte generationen.

2005: Sjunde generationen.

2010: Åttonde generationen:

Egentligen är den en större facelift av generation sju. Plattformen är densamma medan karossen är ny. Motorerna har förfinats och blivit starkare samtidigt som de blivit snålare. Nya säkerhetssystem har tillkommit.

Den senaste generationen har sålt i cirka 55 000 exemplar bara i Sverige. Globalt har det sålts 16,5 miljoner Passat.

Jonas Borglund

Följ ämnen i artikeln