Byt mer än bara kamremmen när det är dags

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-09-09

Min Golf Tdi (diesel) var nyss inne på den service då kamremmen ska bytas. Verkstaden bytte inte bara rem utan även vattenpumpen, omlänkningsrullarna och spännrullen. Ett kalas på totalt 10 000 kr.

Nästan dubbelt så dyrt jämfört med en bensindriven Golf. Är detta acceptabelt? Enligt VW ska varken vattenpumpen eller alla omlänkningsrullarna bytas vid kamremsbyte.

Kjell B

SVAR: Din kamrem driver både kamaxeln och dieselpumpen, därför slits remmen hårdare än i en bensinmotor. Om din bil vore min skulle jag både byta vattenpumpen och alla rullarna tillsammans med kamremmen. Ty om någon av dessa detaljer pajar så pajar även kamremmen och då rasar motorn. Som alla andra tillverkare vill Volkswagen hålla servicekostnaderna så låga som möjligt, men det innebär samtidigt att säkerhetsmarginalerna krymper.

/Bosse

Följ ämnen i artikeln