Så får du rätt mot verkstaden

Bilservice stavas ibland ”bli-snuvad-service”. Har du hamnat i en tvist med din bilverkstad? Så här gör du för att få rätt.

Att du som bilägare någon gång hamnar på en bilverkstad är oundvikligt. Nästan lika oundvikligt är att pengarna tickar iväg.

Ibland utan utan rim och reson. Vad gör du om räkningen blev oskäligt hög, om de inte hittat felet efter flera besök eller om du fått inbrott i bilen när den varit på verkstaden?

Vi har granskat flera fall där Allmänna reklamationsnämnden, ARN, gett kunden rätt mot verkstaden och ger dig tips på hur du skall gå tillväga om du hamnar i en egen tvist.

Ett av fallen handlar om Poul och Kirsten Pedersen som bor i det lilla samhället Åsljunga utanför Örkelljunga. När de fick problem med sin Volkswagen Transporter vände de sig till Autocenter i Örkelljunga AB.

– Vi lämnade bilen där för att det är en auktoriserad VW-verkstad. Visst är det dyrare på auktoriserad verkstad, men man räknar med att de kan produkterna och då kan det vara värt lite mer, säger Kirsten Pedersen.

Fel i nyckeln

Poul lämnade in bilen för felsökning eftersom den inte startade. Det visade sig att nyckeln behövde kodas om. Han betalade 669 kronor för arbetet. En vecka senare uppstod samma fel igen, bilen startade inte.

Köp Plus och läs hela artikeln!

Följ ämnen i artikeln