GM stoppade Saab

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-04-08

Fick inte visa att nya etanolhybriden går att ladda med en vanlig elsladd

Saabs etanol-hybrid-cabriolet satte miljöstämpel på Stockholms Bilsalong och var dessutom en tvättäkta världspremiär.

Men att bilen kan laddas i vägguttaget, nej, det fick Saab inte avslöja...

Cabben på salongen är ingen färdig hybridbil, men en prototyp rullar i Trollhättan. Och den laddas i uttaget som döljer sig under emblemet på bakluckan, den finess som GM i Detroit inte låter Saab visa i Stockholm. Hybridtekniken kommer i produktion i ersättarna till 9-3 och 9-5 runt år 2010. Prispåslaget blir högst 30 000 kr.

Ett par dagar före premiären på Stockholms Bilsalong kom ordern från Detroit: Inte ett ord om att bilen kan laddas i vägguttaget!

Saabemblemet på bakluckan, som döljer 220-voltskontakten, limmades fast, pressmaterialet drogs in och fick skrivas om.

I Trollhättan vet man inte varför, kanske för att GM tänker visa en liknande lösning på en av sina amerikanska bilar som visas på salongen i New York senare i april.

Saab har jobbat med olika hybridlösningar i flera år. Pengarna till forskningen kommer dels från Detroit, dels från det svenska forskningsprojektet Grön Bil och drivs i samarbete med Lunds Tekniska Högskola.

Det är ren sprit i tanken, två elmotorer och reservhjulsbaljan är fylld med batterier.

Startmotorn är hjärtat

Förbränningsmotorn är den gamla fyrcylindriga Aero-motorn på två liter. Med drivmedlet E100, det vill säga 100 procent etanol, blir effekten 260 hk.

Hjärtat i hybridsystemet är den kombinerade startmotorn/generatorn som startar förbränningsmotorn, driver bilen i hastigheter upp till 50 km/tim och laddar batterierna i bagageutrymmet.

Den här startmotorn är på 20 hk och driver framhjulen. Bak finns ytterligare en elmotor på 52 hk som driver bakhjulen.

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln