Löftet: Nu ska vi visa ärliga siffror

Publicerad 2015-12-16

Opel-chefen: ”Det är hög tid att agera”

Den stora dieselskandalen var startskottet.

Nu går Opel ut och säger att de från och med i vår ska avslöja sina bilars verkliga förbrukning och utsläpp.

– Det är hög tid att agera, säger Karl-Thomas Neumann, chef för Opel.

Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här
Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook

Har du förvånats av att din nya bil förbrukar mycket mer än vad som står i den officiella förbrukningen?

Att det skrivna och verkligheten överensstämmer dåligt är ingen nyhet och något som både konsumenter och motororganisationer klagat högljutt på. Men i takt med att tillverkarna blivit bättre på att hitta kryphål i testcykeln – har diskrepansen mellan den certifierade och verkliga förbrukningen ökat.

Just detta har fått EU att vilja införa en ny testcykel, WLTP, som bättre speglar verklig körning med högre motorbelastining. Detta kommer dock ske först 2017.

Börjar visa ”ärliga” siffror i vår

Men Opel går händelserna i förväg och likt PSA Peugeot Citroën väljer man att redan till våren börja presentera förbrukningssiffror och utsläpp enligt WLTP-cykeln.

– Händelserna och diskussionen de senaste veckorna och månaderna har visat att det finns ett stort fokus på bilindustrin och nu är det hög tid att agera, säger Karl-Thomas Neumann, Opels chef, i ett pressmeddelande.

Den tyska tillverkaren säger att man från och med andra kvartalet 2016 kommer att presentera de nya WLTP-siffrorna parallellt med de officiella siffrorna. Första modellen som får denna dubbel-deklaration är nya Astran. Detta trots att kravet på WLTP-siffror först träder ikraft under 2017.

– Det är uppenbart att dieseldiskussionen är en vändpunkt. Världen är inte vad den var innan. Vi kan inte ignorera det här och det ligger i händerna på bilindustrin nu, säger Karl-Thomas Neumann.

Ska förbättra dieselutsläppet

Utöver att berätta att man planerar att visa de nya siffrorna avslöjar även Opel i sitt pressmeddelande att de även ”hittat förbättringsmöjligheter” när det kommer till de egna dieselbilarna. Och att man nu, som ren kundvård, kommer att erbjuda runt 43 000 ägare av Zafira, Insignia och Cascada med Euro6-motorer möjligheten att uppgradera sina bilar så att de får ett bättre utsläpp.

– Våra analyser visar att vi inte har någon mjukvara som avslöjar om våra bilar labbtestas eller ej. Dock tror vi att vi ytterligare kan förbättra effektiviteten i avgasreningen av kväveoxider, säger Neumann.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

Följ ämnen i artikeln