Här är risken störst att åka dit för fortkörning

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2007-12-20

Rekordmånga fartkameror aktiva i julhelgen

Den är suddig, ful ock kostar tusenlappar i onödan.

Bilden från fartkameram är julhälsningen man absolut inte vill ha.

Och i år är risken att förevigas i julhetsen på vägarna större än någonsin.

Under 2007 har 165 nya trafikövervakningskameror satts upp utmed det svenska vägnätet. Ytterligare ett par apparater ska upp efter årsskiftet. Totalt finns då 875 fartkameror utmed drygt 200 mil av landets tyngst trafikerade och mest olycksdrabbade vägar.

Det kan bli ännu fler.

– Det är möjligt, vi ska utreda det, säger Håkan Gelin, på Vägverkets nationelle samordnare för trafikövervakningskamerorna.

Olycksdrabbad helg

Men inte nog med att det nu finns fler fartkameror än någonsin - under julhelgen kommer dessutom fler av dem än vanligt att vara igång.

– Just såna här helger då det är väldigt mycket olyckor brukar vi öka andelen aktiverade kameror, säger Anders Gelin.

Så risken att stressade julfirare åker fast för fortkörning är alltså extra stor i år. Framförallt de som kommer att köra på de större 90-vägarna.

– De så kallade 13-metersvägarna är väldigt farliga. De har mycket trafik och det går väldigt fort. Ungefär hälften av kamerorna sitter på 90-vägar, säger Anders Gelin.

Däremot sitter det i stort sett inga kameror utmed motorvägarna.

Inom tio dagar

Om kameran blixtrar till tar det ungefär tio dagar innan bilden och böterna hamnar i fartsyndarens brevlåda.

Om föraren med säkerhet går att identifiera meddelas denne om misstänkt fortkörning. I brevet skickas även en kopia på bilden.

De allra flesta erkänner utan omsvep och betalar böterna.

Dämpar farten

Systemet – inklusive utredningsarbetet – klarar för närvarande 200 000 bilder om året. Av dem är ungefär två tredjedelar tillräckligt bra för att det ska gå att se vem som kör bilen. Om förarens ansikte skyms eller inte syns går bilden inte att använda.

Men även bilderna inte alltid funkar så är systemet effektivt. Folk tar det betydligt lugnare på de övervakade vägarna.

– De har en hastighetsreducerande effekt, det ser vi väldigt tydligt.

Vägverket räknar med att övervakningen räddar 20 liv om året.

Följ ämnen i artikeln