Saabs nödlösningar

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2003-02-10

Allt är möjligt när GM ska rädda Saab

Subaru Impreza blir nya Saab 9-2. Jeepen Chevrolet Trail Blazer blir Saab 9-7.

Och för att spä på ryktesfloden kan Aftonbladet Bil avslöja att 9-5-ersättaren inte får en ny bottenplatta utan en uttänjd version av den som bär upp nya 9-3.

Ja, allt är möjligt när Saab är i kris och Detroit tar över framtidsplaneringen.

Med fyra och en halv miljard kronor i förlust under 2002 har Saabs handlingsfrihet krympt lite till. Ägaren General Motors vill se nya lättsålda modeller snabbt och då finns det varken tid eller pengar för att ta fram några riktigt Saabiska bilar.

Det vi brukar kalla Saabiskt är förarkontroll och mångsidighet kombinerat med unik svensk design.

Men utanför Sverige har folk ett rätt diffust begrepp om Saab och vad märket står för. Därför tror GM att det mesta går att sälja som Saab bara det är lite ”premium” och lite ”Europa”.

Chefens order: Fler modeller!

– Två modeller är för lite, sa GM-chefen Bob Lutz till Aftonbladet tidigt i höstas och slog in på den linje som Trollhättan nu måste rätta sig efter.

Sedan dess har förändringarna kommit slag i slag med kraftfulla uppsägningar i Sverige, nya amerikanska chefer och mindre utrymme för de svenska konstruktörerna att påverka kommande modeller.

Att Detroit måste göra något radikalt för att få upp försäljningen och få ner förlusterna är uppenbart.

Nu gäller det att balansera på den slaka linan så att Saab i Trollhättan inte slutar som ett försäljningsbolag åt GM-produkter som konstruerats och som tillverkas långt utanför Sverige. Robert Collin

Nästa 9-5: Ingen egen plattform - får låna av 9-3

9-7-planerna : Först Cadillac, sedan Buick - nu Chrevrolet?

Nästa 9-2: Småbilsbygge med Subaru

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln