Maffiafilmen ”Gotti” – ett grandiost misslyckande

DALLAS. Tillåt mig presentera den mest sågade storfilmen i USA på decennier.

”Gotti”.

Aldrig har en maffiarulle vilat lika djupt bland fiskarna.

Amerikanska mainstream-kritiker är för det mesta rätt snälla och nådiga, men satan:

När ”Gotti” – en biopic om förre maffiabossen John Gotti med John Travolta i huvudrollen – gick upp för en vecka sedan förvandlades de till Markus Larsson på Eurovision-final allihop.

Filmen lyckades få en 0.0-rating  på Rotten Tomatoes – en sajt som följer recensioner över hela USA. Det betyder att den inte förärats ett enda positivt omdöme. Någonstans. Sånt händer aldrig. Inte ens Ben Afflecks och Jennifer Lopez brakfiasko ”Gigli” blev så unisont sågad.

De verkligen lustmördar eländet

Men inte nog att samtliga kritiker är negativa. De verkligen lustmördar eländet – och passar förstås på att pepprar texterna med maffiametaforer.

I New York Post skriver Johnny Oleksinski till exempel att han hellre skulle vakna med ett avhugget hästhuvud i sängen än se om ”Gotti” och förslår att den ska sänkas i ett betongblock i East River, Rolling Stone tycker att filmen förtjänar att bli ”whacked” och på RogerErbert.com slår man fast att John Gotti visserligen var en mördare men ändå förtjänade bättre än det här!

Den har varit en följetong i åtta långa år

Undra på att filmbolaget försöker parera med falska publikomdömen på samma sajt. Synd bara, att det uppdagades…

För den som följt tillkomsten kommer katastrofen  dock inte som tidernas chock. ”Gotti” har varit en följetong i åtta långa år; den ena producenten efter den andra har hoppat av, manuset skrivits om vid otaliga tillfällen och regissörer bytts ut lika ofta som fotbollsspelare i Ryssland just nu.

Till slut blev det Kevin Connolly som fick ro haveriet i hamn. Alltså han som spelade Eric – eller ”E” – i ”Entourage”. Det är något oemotståndligt med det. Parallellerna till den fiktiva Pablo Escobar-film de gjorde fiasko med i den hyllade HBO-serien går ju liksom inte att komma förbi.

Min tid är för dyrbar

Själv tycker jag överhuvudtaget att misslyckanden av den här grandiosa sorten är oemotståndliga och överväger ett tag att ändå gå och se ”Gotti”, men när någon slår fast att Travolta är träigare än någonsin och uteslutande gör sin tolkning av den gamle Gambino-bossen med hakan (!) inser jag att min tid ändå är för dyrbar för det.

Istället påminner jag mig själv om att det redan sedan tidigare  finns en film om Gotti, från 1996, med formidable Armand Assante som The Teflon Don.

Den ser jag om och fogettaboutit – den är en sann maffia-hit!

Följ ämnen i artikeln